Inför sommaren, Madrids uteserveringar...

/
0 Comments
...för nu verkar det som den är på gång. Sommaren alltså.

Det är fortfarande ganska kallt i Madrid och i hela Spanien för den delen. Uppe i Pyreneerna snöar det fortfarande. På franska sidan av Pyreenerna öppnar de upp en skidort i helgen igen. Så mycket har det snöat. Här i spanska Pyreneerna gör det tyvärr inte det. Fast i och för sig, lika bra det, jag har ändå benet i gips och skulle inte kunna åka skidor. Fast nu skall temperaturerna sakta men säkert gå upp!

Jag tänkte ge er en ovärderlig lista på några av Madrids vackraste uteserveringar eller ivarje fall med de vackraste utsikterna i vissa fall.

Här kommer listan på Madrids uteserveringar / takterrasser:

Hotel Urban ligger mittemot kongressen, du går antingen rakt upp från fontänen Neptuno eller från andra sidan, rakt fram från Puerta del Sol (ej mot slottet), så hittar du det. Uteserveringen som ligger uppe på taket är stor, har swimming pool och har hög hippfaktor. Den är öppen från klockan 12:00 - 20:00 (Söndag - Måndag). Tisdag - Lördag är den öppen, 12:00 - 03:00. På gatunivå hittar du baren, Glass bar, som har öppet till 03:00 på natten från Torsdag - Lördag. Övriga dagar har de öppet till 24:00. Här kan du äta ostron. Här kan du se foton som jag har tagit där vid ett tillfälle.

Poolen på Hotell Urbans takterrass

Ganska nära hittar du Hotel Ada Palace som ligger vid paradgatan Gran Via. Här har jag inte varit själv ännu, men en kompis rekommenderade det. Tjusigt verkar det ivarje fall och läget är kanon, precis i början av Gran Via.

Hotellet Ada Palace uteservering

Nästa ställe ligger väldigt nära Ada Palace, nämligen Hotel Room Mate Oscar i Chueca. Även de har en uteservering uppe på taket med pool. Denna är lite mindre, lite coolare och gayvänlig. Vad skulle den annars vara då den ligger i Madrids gayområde Chueca? Här har jag skrivit om deras takterrass. Detta hotell ligger precis bakom Gran Via. Gatan heter Plaza Vázquez de Mella. Det är ett torg här som har en parkering som har en enorm "Röda bandet" skylt över ingången.

Uppe på Room Mate Oscar's takterrass
Torget nedanför Room Mate Oscar

Ramses har kanske inte någon häftig takterrass, men det behöver de knappast. Deras uteservering har ett av de bästa lägena i Madrid. Mittemot Puerta de Alcala med Retiroparken i bakgrunden.

Puerta de Alcala

Uteserveringen sedd från baren inomhus

Det kryllar dessutom av kändisar på detta ställe. Var dock beredd på dyra drinkar! Här kan du läsa om när jag var där sist.

En av Madrids häftigaste och absolut vackraste byggnader är El Ayuntamiento. Denna byggnad tillhörde posten förut. Ja, posten! Tack och lov är det nu Madrids stadshus. Det många inte vet är att man får gå in och kika inne i byggnaden och att den även har en restaurang Palacio de Cibeles med en uteservering. Var? Jo uppe på taket förstås. Fast jag måste säga att utsikten är inte den bästa. Man ser nämligen fontänen Cibeles därifrån... Detta är fontänen där Real Madrid firar sina segrar när de vinner. Tack vet jag Atleticos fontän, Neptuno!!!
Madrids stadshus med takterrass
En nykomling är Café del Rio som ligger vid Madrids "flod", dvs. Manzanares. Jag har inte varit här heller ännu, men alla pratar bra om den och den kommer nog vara en av de svalaste i sommar. Den har fått mycket beröm för utsikten mot "floden", samt att man ser slottet och katedralen. Jag får dock en känsla av att detta är mer en restaurang under dagen och kvällen och kanske inte riktigt ett ställe för att dricka drinkar på. Men jag får återkomma om det när jag har varit där själv.


Ni som känner till Madrid. Har ni bra tips på några andra uteserveringar eller takterrasser som inte finns med här? Tipsa gärna i kommentarsfältet!


You may also like

Inga kommentarer: