Madrids bästa restaurang och förmodligen en av världens bästa...

/
0 Comments
...är ju naturligtvis restaurangen Viridiana.

Restaurangen ligger på gatan Juan de Mena 14 som ligger precis vid Retiroparken. Denna restaurang tillhör mina absoluta favoriter. Eller bättre sagt, den är min favoritrestaurang. Inte bara i Madrid utan i jämförelse med alla de olika restauranger i olika städer och länder som jag har besökt. Inte ens de restauranger med michelinstjärnor som jag har varit på slår denna restaurang.

Ägaren Abraham Garcia lyckas alltid med konstycket att förena det traditionella med moderna eller utländska varianter utan att förlora en uns av smakerna. Jag har nog aldrig på en enda restaurang kännt smakerna i maten så bra och så intensivt som här. Abrahams smaklökar är nog från en annan planet...
Vi åt hans berömda "gazpacho" (traditionellt brukar det vara en kall tomatsoppa) gjord med jordgubbar och sill (låter knäppt men smakar himmelskt) och en blini med ägg samt "sobrasada de oca" (en rå bredbar korv traditionellt görs den på fläskkött men nu var den gjord av gås). Detta ingår som en "aperitivo" och den får man gratis.
Sedan fick vi en till rätt som Abraham bjöd oss på. Oxtunga med en peruansk-japansk "touch" pga såsen (Nikkei).
Efter detta kom våra förrätter in. Jag hade fegt nog beställt in en sallad för att orka med efterrätt efteråt, men som jag alltid misslyckas med för jag hinner bli så himla mätt här. Inte konstigt eftersom jag oftast har hunnit trycka i mig minst 4-5 olika rätter innan.

Salladen var dock inte vilken sallad som helst utan ljummen och fylld med bläckfisk, musslor, jakobsmusslor, hjärtmusslor osv. med en underbar dressing till. Till varmrätt åt jag "canelones" (typ fyllda pasta rullar) fyllda med olika viltkött som viltsvin kokt med choklad.
Sambon "el gato" åt en annan förrätt, en fisk och skaldjurssoppa, och sedan åt han en risotto med 4 olika svampar (bland annat med kantareller) och som hade "mollejas" (bräss gjord på får).
Efter all denna mat hände det som alltid händer mig här, men ingen annanstans. Jag var så proppmätt att jag inte ens ville titta i dessertmenyn. Sambon beställde "Panna cotta - Capuccino” de Chocolate amargo, Café  y  Coco de Colombia, al Ron de la Martinica" (Panna cotta med choklad, kaffe och kokos).
Vad kommer in? Panna cotta och en liten present från Abraham, en "Requeson" (typ som ricottaost) med jättestora hallon och lönnhonung ("arce"), så jag hade inget val utan var tvungen att hjälpa honom att äta upp efterrätten. Till kaffet fick vi dessutom en liten detalj...
Notan var i saftigaste laget, men smakar det så kostar det. Och som man brukar säga här i Spanien fast då menar man mat "Una vez al año no hace daño".


You may also like

Inga kommentarer: