Taxistrul i Madrid? Här får du mitt bästa tips för att lösa såna problem...

/
0 Comments
...som att försöka övertyga taxichaffisarna vid flygplatsen om att du bara kan betala med kreditkort t.ex. eller att dit du skall inte alls ligger för nära och att de borde köra dig dit eftersom det är det en taxi borde göra. Köra folk dit de vill oavsett ifall det ligger jättenära eller inte.

Det låter helt sjukt, jag vet. Tyvärr så händer det jätteofta, speciellt vid Madrids flygplats Barajas. Jag reser ganska ofta genom jobbet och vill då betala med jobbkortet för det är enklast. Taxichaufförerna är dock ofta inte av samma åsikt. De föredrar ifall du betalar kontant då de måste betala en viss procent (jag tror det handlar om typ 1-2 procent?) av summan du betalar med kort till banken pga att en kortläsare används. Frågar du ifall du kan betala med kort i taxikön innan du tar en taxi så säger de flesta att de inte har nån kortläsare eller att den är trasig... Enligt lag så måste en taxi som är en radiotaxi (dvs. man kan ringa och beställa den) ha kortläsare och acceptera kreditkort som betalning, men de hittar på sina ursäkter ändå för att undvika detta.

Ett annat problem som jag nämnde här ovan är att ifall du skall till ett ställe som ligger för nära så vill de ibland inte köra dig dit överhuvudtaget. De föredrar då att ta en annan kund som skall längre bort för då tjänar de mer pengar. Detta har hänt mig och mina arbetskollegor ganska ofta då vårt kontor inte ligger så långt bort från Barajas.

Men, nu har jag lösningen! Jag blev tipsad om TaxiMercedes för ett par år sedan och nu åker jag nästan alltid med dem ifall jag skall till eller ifrån flygplatsen. TaxiMercedes har bara Mercedesbilar i sin taxiflotta. Taxichaffisarna har ofta kostym på sig (väldigt ovanligt i Spanien) samt de kommer och hämtar upp dig var som helst (du kan boka i förväg) och du kan alltid betala med kort. Det är inte heller dyrare än en vanlig taxi.

Här i Madrid är det inte som i Sverige att det är stora bolag som har taxi utan det är privatpersoner som är ägare till just sin taxi. Man måste nämligen ha en speciell taxi-licens som kostar en himla massa pengar och som är förknippad med just dig som person. Antalet taxilicenser som finns i en stad är begränsat av kommunen och i många fall ger kommunen inte ut några fler utan då måste du köpa den av någon annan taxichaufför som går i pension t.ex. Dessa kostar allt mellan 80.000 - 200.000 Euro. Nackdelen med detta är då att de ofta inte har någon gemensam "policy" utan alla gör mer eller mindre som de vill då de är sina egna chefer. Stora taxibolag eller små existerar inte. Nu börjar det bli vanligt att den som äger taxilicensen har andra som jobbar åt honom som inte har egna taxilicenser. Det är då flera olika chaufförer som kör under samma licens fast i samma bil. Alltså, när ägaren till licensen inte kan eller vill köra så hoppar någon annan in i bilen och kör den.

TaxiMercedes är inget riktigt taxibolag utan det är privatpersoner som kör sina egna taxibilar, men de har gått ihop och har en "taxicentral" dit folk kan ringa och boka dem. Sedan har de vissa regler, som att de måste ha en Mercedes, vara välklädda, hövliga osv. De har även en regel (en taxichaffis berättade detta för mig) om att de börjar aldrig ett samtal utan att kunden börjar och så ser de ifall kunden vill prata eller inte. Detta är rena himmelriket för många Madridbor, som min sambo t.ex. som verkligen avskyr att behöva sitta och lyssna på taxichaffisars politiska åsikter eller hur underbart just deras fotbollslag är...

Förutom till mig själv så bokar jag ofta taxi från TaxiMercedes till nära och kära som är på besök och som skall till flygplatsen och det har funkat alldeles utmärkt. De kommer alltid i tid (är oftast framme minst 5 minuter innan den bokade tiden) och det har aldrig varit några problem hitills. Dock verkar det som att informationen på deras hemsida är enbart på spanska. Ett vanligt problem här i Spanien... Men jag frågade en gång ifall man när man ringer och bokar kunde prata engelska med dem och de svarade att ja, det gick nog... Ta chansen och testa ifall du inte kan spanska det kan det vara värt.

Och nej, detta inlägg är inte sponsrat! Det är bara det att jag har haft oändliga problem med taxi förr...


You may also like

Inga kommentarer: