En hemmaman som lever på mig...

/
6 Comments

...det tycker sambon "el gato" är en jättebra idé som han då och då försöker övertyga mig om.

Han tjatar om att jag som ändå tjänar tillräckligt för oss båda borde pensionera honom så han kan bli min hemmaman. Han lovar att ge mig frukost varje morgon, göra min lunchlåda, städa, diska och sedan göra middagen och vänta på mig naken med bara förklädet på typ...ha, ha.

Iförrigår övervägde jag nästan detta alternativ när han fick för sig att han skulle baka muffins. Vad gott med muffins med hallon och choklad i! De växte inte så mycket på höjden men de smakade underbart. Någon sade till mig att man skall lämna degen i en timme så att den får jäsa, men det stod det inte något om i receptet. Sambon följde svenska recept som han hade hittat på Internet.

Snacka om att hans arbetskamrater blev paffa när han dök upp på jobbet och bjöd på hembakade (av honom) muffins. Inte så vanligt i Spanien direkt...att en spansk "macho" gör sånt. Vissa av hans jobbarkompisar tror fortfarande att han hade köpt dem och inte själv bakat...

Tack och lov för att "min" spanjor inte är som alla andra spanjorer!!!



You may also like

6 kommentarer:

  1. Du har ju funnit en guldklimp. Som alternativ karriär kan du hyra ut honom. Jag skulle behöva en hemmaman som tog hand om fånig italiensk byråkrati någon vecka ibland. Helger och kvällar lediga bara han har tålamod och kan fixa idiotbyråkrati.

    SvaraRadera
  2. En liten fraga: Hur gor du nar du bakar efter svenska recept med spansk mjol? Jag lyckas ALDRIG..bullarna blir harda och inte saftiga, kladdkakan tex blir inte kladdig utan mer som sockerkaka..jag har hort att man ska ha i mindre mjol an vad det star pa receptet, kan det stamma eller har du hittat natt mirakel mjol? :)

    SvaraRadera
  3. Ulrika: Eh?!!! Är mjölen olika i Sverige och Spanien? Det hade jag ingen aning om. Jag fragade sambon om det och han verkade inte heller veta nat om det. Det är nämligen alltid han som lagar mat eller bakar här hemma hos oss. Mina kunskaper sträcker sig till göra en sallad typ...:-)

    SvaraRadera
  4. Nej inte jag heller har märkt någon skillnad. Det finns väl mjöl med bakpulver som redan är tillsatt och mjöl utan bakpulver. Hade inga problem med spanska mjölet. Skummert...

    SvaraRadera
  5. är tydligen inte ensam om mitt "problem"...jag fortsatter leta "mjol mirakel" :)

    http://www.sviv.se/index.php/phorum/action/view/cmd/read.f/f/205/t/35413/i/35413

    http://www.sviv.se/index.php/phorum/action/view/cmd/read.f/f/14/t/35325/i/35347

    SvaraRadera
  6. Aha! Nu kommer sambon bli glad när han får veta att det var mjölets fel!!! :-)

    SvaraRadera