¡Visca el Barça!

/
0 Comments


Muchas gracias till Barça som vann över Real Madrid!

Våra kompisar "La Austuriana", "Patxi" och "El Segoviano" kom som sagt hem till oss för att ta det lugnt och titta på matchen för imorgon springer de halvmaran i Madrid. Jag får inte springa överhuvudtaget enligt min nya sjukgymnast som jag var hos i Fredags. I varje fall inte denna helg.

Våra kompisar här i Spanien har lärt sig för länge sedan att innanför våran ytterdörr är det svenskt territorium, dvs. man skall ta av sig skorna. Detta anses som något helgalet här. De tycker faktiskt att det är näst intill äckligt att göra det och gå omkring i strumplästen. Folk brukar vara väldigt oroliga för golven, inte för att de inte vill skita ned sina strumpor utan för att de är oroliga för att skita ned golven med sin fotsvett. De brukar oja sig över "att tänk om det till och med luktar?!" Jag måste säga att det är ganska normalt att folk har fotsvett om de har fötterna instängda i skorna hela dagen och det brukar man faktiskt inte ha om man tar av sig skorna inomhus. Här brukar de alltid garva åt alla "güiris" (utlänningar från norra Europa, egentligen en förolämpning) som jämt och ständigt tar av sig skorna på uteserveringar osv. Själv tycker jag att det är snuskigt att klampa omkring med skor inomhus och på mattor när man har gått med dem ute på gatorna. Hur som helst, när våra kompisar väl har kommit över den första chocken brukar de vänja sig väldigt snabbt och vissa är så väluppfostrade och tar till och med av sig skorna redan ute i porten!

Planen var egentligen att vi bara skulle softa som sagt och kolla på matchen och beställa hem pizza typ. De borde känna min sambo "el gato" bättre vid det här laget. Han var och handlande (med mig), sedan städade han hela lägenheten helt själv (min sjukgymnast förbjöd mig i Fredags nästan allt utom att vila),fixade till hemlagad tsasiki, hummus, vegetarisk lasagn, sallad och det fanns ostar. Till efterrätt bjöds det på macedonia dvs. fruktsallad med banan, mango, jordgubbar, hallon, kiwi och äpple. Allt så nyttigt som möjligt så de orkar med att springa 21 kilometer imorgon klockan 9 på morgonen. Idag är jag faktiskt inte speciellt avundsjuk på dem längre...






You may also like

Inga kommentarer: