Canción de apoyo a Garzón - En sång till stöd för Garzón

/
2 Comments


Varför en sång till undersökningsdomaren Garzons stöd? Jo, han har ställts inför rätta för att han utreder brott mot mänskligheten under diktaturen (Franco). Vilka vill sätta dit honom nu? Jo, de högerextrema organisationer såklart. Vilka annars?
De anser att han har brutit mot en amnestilag som från 1977 då spanjorerna fick välja...de skulle få sin demokrati, men allt gammalt skulle glömmas (dvs. amnestilagen). Vilket skämt...

Glömma är inte så himla lätt då man har sett sin egen pappa, bror, mamma eller syster bli bortförd för att bli avrättad och som man sedan aldrig har lyckats hitta, varken kroppen eller graven.

Garzón har blivit dessa människors räddning. Han har velat gräva upp de massgravar som kom till under general Francisco Francos högerdiktatur (1939–75). Han har velat identifiera offren med hjälp av DNA-teknik och offentliga arkiv för att sedan kunna sätta dit de ansvariga.

Nu måste vi hjälpa Garzón för högerextremisterna (dvs. Franco anhängarna) vill att Garzón skall fällas och om detta sker blir han avstängd från domaryrket i upp till 20 år.

Varför bryr jag mig då? Jag som inte ens är spansk? Min nya "adoptivfamilj" var förlorarna efter inbördeskriget. Min "adoptivmormors" far blev avrättad pga att han hade brännt ned kyrkan i Parla. Sorpresa, sorpresa...den kyrkan blev aldrig nedbränd men min "adoptivmormors" pappa blev avrättad trots det. Jag har själv läst hans avskedsbrev till sin fru och hans barn som han fick skriva innan han blev avrättad. Min "adoptivmorfars" pappa blev också avrättad och bröder och farbröder.

Vakna nu! Bor du i Madrid så kommer en demonstration "Madrid con Garzón" (Madrid med Garzón) börja vid Cibeles och man går mot Puerta del Sol på lördag 24 April klockan 18:30 till 21:30.

Bor du i Sverige kan du alltid gå och ställa dig utanför spanska ambassaden och protestera!


You may also like

2 kommentarer: