Botellón

/
0 Comments

"Botellón" är något som blir allt populärare här i Spanien ju dyrare det blir att gå ut på krogen. Botellón är som vårat "värma upp" (det kanske inte kallas så längre...? Jag har blivit äldre och det var hiskeligens många år sedan jag bodde i Sverige). "Värma upp" gjorde man ivarje fall inomhus på den gamla goda tiden, fast kylan kanske var en av orsakerna till det.

Folk, dvs ungdomar ställer sig lite var som helst eller sätter sig på marken och häller upp sina drinkar i plastglas som de har med sig. Detta brukar pågå nästan var som helst under helger, speciellt på olika torg eller i parker. Dag som natt. Ibland kan det till och med vara riktigt svårt att ta sig förbi. Detta är ett ganska nytt påfund som ingen gjorde när jag flyttade till Madrid första gången 1993-94.

Jag har själv inte insett tjusningen i att släpa med mig kassar med läsk, sprit och isbitar för att sedan stå ute på gatan och dricka. Det kanske är som det här med att ha byxorna neddragna till knäna och har trosorna eller kalsongerna utanför när du åker snowboar...jag fattar det inte. Jag vet, jag vet...jag har blivit gammal. Hursomhelst så föredrar jag att bli serverad min drink i ett vanligt glas i en bar. Jag gillar i och för sig gatufesterna som finns i de olika stadsdelarna i Madrid under sommaren, men då blir jag fortfarande serverad min drink....även om det då är i plastglas...




Ibland kan botellón vara riktigt tröttsamt så man måste ta sig en snabb "siesta" på en motorhuv...



...ja, jag vet. Jag kanske är äldre men jag är fortfarande lika barnslig...


You may also like

Inga kommentarer: