Våren är redan här i Madrid?

/
0 Comments

När jag sprang till metron för att gå till sjukgymnasten så var det 16 grader ute. Jag hade ju naturligtvis på mig min vinterjacka, tjock tröja och halsduk. Det var först när jag kom fram till ingången till metron som jag insåg att det var riktigt varmt. Efter sjukgymnasten åkte jag till Plaza Colon och satte mig på Starbucks på calle Genova och det var fullt med folk på uteserveringarna. Jag har dock bott för länge här och sätter mig inte på en uteservering förrän det är minst 25 grader varmt annars fryser jag...

På jobbet får jag ständigt höra kommentarer som "Tu que eres del Norte no deberías tener frio, ¿no?" (Du som kommer från Norr borde ju inte frysa, eller?). Sanningen är att jag fryser mer här i Madrid än jag någonsin gjorde i Sverige. Min teori är att byggnaderna är sämre isolerade här och man är jämt och ständigt "en la calle" (ute på gatan, dvs barer, cafeer etc.). I Sverige undvek jag systematiskt att befinna mig utomhus eller utanför täcket i soffan om termometern visade på mindre än 5 grader...typ.

Första året i Madrid satt jag jämt och ständigt ute på uteserveringarna eller låg vid poolen. Man märker att man har bott i Madrid länge när man är blek året om tills man har sina 2 veckors semester på sommaren och åker till "la playa" (stranden). I Madrid solar man inte...det är för varmt och ingen madrileño/-a skulle ens komma på tanken att sätta sig på en uteservering för att sola.

Själv går jag tryckt mot husväggarna i skuggan eftersom det är svalast när temperaturerna stiger över 27 grader. Jag måste erkänna att det är ganska skönt att slippa hysterin med att alltid behöva vara solbränd och fräsch året om som finns i Sverige. Här är jag ivarje fall "brunare" än min sambo "el gato" som är spanjor. Han såsom många andra spanjorer har det som kosmetika företagen kallar för "olivfärgad hud" och de blir faktiskt nästan gröna i ansiktet under vintern pga att de är så bleka. Min nyans kanske inte riktigt är brun under vintern utan en snarare grisrosa nyans...men den ser ivarje fall bättre ut än den illamående gröna nyansen! ;-)


You may also like

Inga kommentarer: