Min svenska är inte riktigt som förr....

/
0 Comments
....skulle jag nog kunna säga. Läste just igenom vad jag hade skrivit för inlägg och meningarna låter ju inte helt som de borde. Lite konstig meningsuppbyggnad. Jag verkar tänka på spanska fast jag skriver på svenska. Ni kan vara glada för att ni slipper höra hur min svenska låter...jag gör nämligen som spanjorerna och sätter ett e innan ett s. Jag uttalar härmed Sverige som Esverige nuförtiden. Svenskar som esvenskar, spanjorer som espanjorer.....osv.

Min stackars svenska lärare på Komvux där jag gick (när jag flyttade tillbaka efter 4.5 år i Madrid) för att plugga upp betygen, och sedan gå på Universitetet, slet i sitt hår och tjatade om att jag får inte använda så många kommatecken och otroligt låååånga meningar som man gör i spanskan. Tills hon insåg att jag var nog ett ganska hopplöst fall och jag skulle ju ändå flytta tillbaka till Spanien efter Universitetet.

Ber om ursäkt för de låååååååååånga meningarna och uppbyggnaden. Men kan du spanska så vet du precis hur jag tänker och då "låter" allt jättelogiskt och inte alls knasigt.


You may also like

Inga kommentarer: