Populäraste sporten i Spanien just nu efter fotbollen?

/
0 Comments

Jag minns när jag joggade runt i Retiro parken i slutet pa 90-talet och inte en kotte sprang i parken. Nu är det andra bullar som gäller. "Correr" (löpning/jogga) har blivit en av de absolut populäraste sporterna de sista 4 åren.

När jag flyttade till Madrid första gången 1993 var en av mina bästa kompisar, Yolanda (spanjorska), helt övertygad om att det enda ett gym var bra (och mycket bättre än en bar) för var att det var det bästa stället "donde ligar" (att flörta på). Hon gick fullt sminkad till gymmet för att se om hon lyckades lära känna någon. Detta händer faktiskt fortfarande...och till och med i Retiro brukar jag kunna se minst en tjej som joggar fullt sminkad.

Här i Spanien var det enbart män som idrottade för inte alls länge sedan. Om en kvinna sportade gjorde hon oftast det på elitnivå. Även killarna som sportade hade oftast väldigt hög nivå. Det ansågs till och med lite okvinnligt att idrotta. Än idag så sportar majoriteten inte alls och sedan har vi de som gör det med besked och tävlar seriöst. Ingen lagom-nivå här inte....dock har detta tack och lov börjat förändras och vanliga dödliga börjar synas i parkerna och andra ställen för att röra på sig lite i Spanien nuförtiden.

Igår var jag ganska glad över min ofrivilliga sjukskrivning då jag enbart följde med som stöd och för att heja på min sambo, "el gato", och några vänner som skulle springa ett lopp på 10 kilometer. Inte en enda kotte såg ut att vara en vanlig dödlig...alla tränar i löparklubbar (eller heter det kanske friidrottsklubbar?) och många var elitidrottare. Vilket är en kategori jag ej har nöjet att tillhöra.

Jag var nästan förvånad när min amigo "Patxi" och amiga "La Asturiana" ej kom in sist i mål! :-) Nämnas borde kanske att båda började springa för första gången i deras liv i December 2009 efter allt mitt tjat. Jag är ganska duktig (eller otroligt jobbig, ordvalet beror på vem som tillfrågas...) på att övertala för nu har jag lyckats hjärntvätta 9 personer som skall springa Stockholms Marathon den 5:e Juni i sommar, he, he... Totalt är det 6 kompisar från Madrid som åker med mig för att springa maran. Hur många vänner jag har kvar efter maran vet jag inte riktigt...när de inser att springa 42 kilometer kanske inte var riktigt så lätt som jag har beskrivit det! Ibland undrar jag varför jag inte jobbar med försäljning...he, he.

Jag håller tummarna för att de brasilianskor i tanga bikini som dansar samba när man kommer utspringandes från Djurgården finns med och höjer stämningen i årets mara också. Annars kommer jag att få se väldigt sura miner på flyget hem...


You may also like

Inga kommentarer: