Barsnacks

/
0 Comments

Mmmmmmm, vad gott att äta något salt till "las cañas" (öl i små glas) som du står och dricker i baren. Det första man tänker på kanske inte är "torreznos" direkt...vilket är svål, som är friterade bitar av huden på svinkött. Mums!!!

En annan delikatess som man brukar knapra på i baren är friterade grisöron, ibland syns till och med håren fortfarande om man har tur... Ingen av de båda deliketesserna som nämnts tillhör något jag längtar efter att få äta. Jag gillar inte friterat och ännu mindre hårig mat. Dock har jag börjat uppskatta "mollejas" på sistonde, vilket är bräss och som smakar riktigt bra. Min absoluta favorit mat i Spanien kallas för "morcilla" och är inget annat än blodkorv gjort på grisblod. Den jag gillar allra bäst kommer från staden Leon och är lite kryddigare och serveras mer som en smet istället för i korvform. Om man är svensk så borde man inte ha något emot att äta "morcilla" då den påminner väldigt mycket om våran gamla hederliga blodpudding.



You may also like

Inga kommentarer: