Sambo i Madrid

/
0 Comments
Spansk byråkrati är lite speciell. Jag har under nästan 6 veckors tid försökt ordna en tid för att sambon "el gato" och jag officiellt skall kunna skriva in oss som sambos här i Spanien. Det funkar inte riktigt som i Sverige där det räcker med att du bor tillsammans med någon.

I Spanien har sambos inte haft några rättigheter alls tidigare och har fullständigt ignorerats. Man var illa tvungen att gifta sig, antingen i kyrkan eller civilt. Vilket jag har konstant totalvägrat då det är något som går helt emot min "religion" ateismen. Till slut kom ivarje fall lagstadgningen om att du kan bli "pareja de hecho" (sambo). Den kom för ett bra tag sedan men fördelarna att bli sambo var inte riktigt lika bra som att vara gift. Nu har det ändrats och blivit bättre.

Vi bestämde oss ivarje fall för att göra slag i saken och registrera oss som sambos. Döm våran förvåning då vi upptäckte att i Madrid är det inte riktigt lika lätt som i andra kommuner. Madrids kommun har nämligen lämnat över detta till Madrids län och vilka regerar där? Jo, det konservativa "Partido Popular" med Esperanza Aguirre i spetsen. "La Espe" som de kallar henne här är ju inte direkt för att man inte gifter sig så att bli sambo här är inte det lättaste. Skulle du bo i en annan provins så är det bara att gå till närmsta "junta municipal" (kontor för stadsdelsnämnd/Kommunal distriktsstyrelse) där du kan registrera dig i folkbokföringsregistret bland annat. Själva proceduren med att bli sambo skulle ta dig max 5 minuter och det räcker med att ni två går dit och skriver under.

Tack vare "La Espe" så vet du att du äntligen får chansen att ringa telefonnumret 012 för att beställa tid till den speciella dagen då du skall registrera dig. Du ringer och lämnar namn och telefonnummer så de kan ringa upp dig efter 3-4 dagar som de säger. Det finns inget kontor dit du kan gå för denna procedur så du väntar snällt på att de skall ringa. Efter 1.5 veckor ringer du igen och säger att du redan har lämnat namn och telefonnummer och de säger att det tar 3-4 dagar. Du väntar snällt på att de skall ringa och "sorpresa, sorpresa" (betyder överraskning, här används uttrycket efter ett tv program som hette så)....ingen ringer....

Jag är ganska härdad efter nästan 12 år här så jag ringer och lämnar ett annat namn denna gång och ingen ringer naturligtvis. Så jag ringer ännu en gång och lämnar mitt namn och börjar skälla ut personen som svarar och undrar var jag kan klaga och får till svar att du kan lämna in ett officiellt klagomål "hoja de reclamación" fast på ett kontor. Till svar får personen ett surt "...och eftersom det inte kommer att hjälpa måste jag sedan gå till pressen och klaga? Jag vet att Esperanza helst ser att ingen blir sambo i detta land och att vi alla bör gifta oss i kyrkan, men mig skall hon inte lyckas släpa till kyrkan."

En timme efteråt ringde de från registreringen för att ge oss ett datum då vi kan på plats skriva in oss. Jag satt och körde och kunde inte svara naturligtvis...så jag ringde upp dem och fick till svar att du skrivs in igen och de ringer om 3-4 dagar för det räknas som att de har kontaktat dig. "Men, vad vill ni att jag skall göra? Jag kan ju inte sluta LEVA??!! Jag kan faktiskt inte sluta jobba, sova osv. för att sitta och vakta min telefon hela tiden!" Ja, men så fungerar det...

Efter 6 veckor så ringde det och hör och häpna...nu har vi fått ett datum i Juli månad då vi skall presentera oss på calle Gran Via (Gran via gatan) med en bunt papper som behövs (bara i Madrid naturligtvis) och 2 vittnen! Cermonin (ja, du läste rätt...) tar upp till 2 timmar sade de.

Eftersom jag har bott här för länge och aldrig tar något för givet så har jag nu 2 olika datum (uppgav olika namn) då vi officiellt skall bli sambos. Det andra datumet efter en vecka...då hinner vi ordna fram de papper som jag utan förvåning förväntar mig kommer att fattas första dagen vi går dit...

Efter allt detta besvär kommer jag verkligen ha gjort mig förtjänt av de 2 veckors extra semester (utöver din vanliga semester) som du får när du gifter dig eller blir sambo, så det så.

Här har ni information om vad som behövs ifall ni vill bli sambos i Madrid: www.munimadrid.es

För dig som inte kan spanska:www.spainexpat.com


You may also like

Inga kommentarer: