Listan

/
0 Comments
Jag är som sagt ganska uttråkat pga min ofrivilliga sjukskrivning och då denna blogg är ny och alla andra bloggare brukar ha med listor så tänkte inte jag vara sämre...

1) Namn

Börjar på M precis som Madrileña (feminint för madridbo)

2) Nationalitet

Svenska och finska. Min sambo "el gato" anser att "¡La sangre es lo más importante!" (blodet är viktigast!) så enligt honom är jag enbart finska (båda föräldrarna är från Finland) med turen att ha svenskt pass då jag råkade födas där och växa upp där. Saker som att vi aldrig pratade finska i min familj eller följde några finska traditioner ignoreras fullständigt...

Om jag blir tillfrågad så brukar jag välja den nationalitet som för tillfället retar upp folk mest (ett tag bytte jag dock till enbart finska, då Sverige förknippades med en enorm naturkatastrof som ett svenskt bolag anklagades för).

Ibland känner jag mig spansk till och med...och kan bli riktigt förvånad om jag jobbar på ett nytt företag och folk stirrar på mig i personalmatsalen. Jag glömmer nämligen att jag ser väldigt ospansk ut....vilket ibland är en fördel och ibland en nackdel som t.ex. när efterhängsna ficktjuvar tror att man är turist i tunnelbanan.

3) Jag bodde innan....

I Stockholm

4) Nu bor jag...

Madrid, Spanien

5) Jag flyttade...

..till Madrid första gången när jag gick ut gymnasiet...1993. Har bott här i 2 omgångar, totalt 11 år.

6) Varför flyttade jag?

Trött på Sverige och ville testa något annat och hade alltid varit sugen på att bo utomlands.

7) Fran mitt hemland saknar jag...

Filmjölk och svensk eller finsk mjölkchoklad, typ Marabou och Fazer. Nu har de dock börja sälja Marabou i flera svenska godisbutiker här i Madrid, som oomuombo pa calle Fuencarral eller Sött & Salt pa calle de Goya 113. Det börjar bli jätteinne att köpa svenskt godis och dyrt.....väldigt exklusivt. Här kan du se svenska ägarinnan till Sött & Salt i spansk TV, Telemadrid.

8) Vad finns i Sverige och inte i Madrid...

Oändliga långa barköer ute på gatorna (i Spanien finns det enbart kö ifall stället är för fullt, men så fort nån går ut så får man komma in) och svenskars naivitet (snällhet? dumhet?).

Frukost i alla dess underbara varianter (yogurt, filmjölk, frukt, bröd med pålägg, nyttigt och matigt). Visst finns det madrileños (madridbor) som äter frukost här, men det de kallar för frukost är oftast en espresso och några kex eller en bulle (alltid nåt sött och väldigt onyttigt). Ibland kan det till och med bli en färskpressad apelsinjuice...

9) Vad finns i Madrid och inte i Sverige...

Det som gör att jag överlever under vintern, solsken. Kallt kan det bli som bara den, men himlen är för det mesta blå. Cañas, tapas, vild åldersblandning på krogen och enormt stora utomhusfester (typiskt här är att varje barrio, dvs. stadsdel, har sin egen fest under sommaren och då tar alla barerna en provisorisk bardisk ut på gatan). Jag glömde nästan det viktigaste....det finns "gatos" (katter) här och då menas inte katter som i djuret katt utan här kallas man med stolthet "gato" ifall man i 3 generationer har bott här i Madrid.

10) I Madrid tycker jag inte om...

Avsaknaden av naivitet, här vet alla alltid bäst och dessutom är de väldigt kaxiga.

Citat från min sambo "el gato": "Los españoles tienen el hijoputismo como deporte nacional" (lite svåröversatt men mer eller mindre: Spanjorerna har jävlighet som nationalsport. "Hijo de puta" är som engelskans son of a bitch, dvs. man är en horson, en skitstövel helt enkelt. Detta kommer från saker som att här jävlas det en hel del. Ett bra exempel är att glöm att sätta på blinkers i god tid om du vill byta fil ute på motorvägen för så fort de ser det så gör de allt för att inte släppa fram dig. Finns liknande exempel i alla möjliga tänkbara varianter i detta samhälle som rivalitet på jobbet och dylikt.)

11) Jag rekommenderar att om du är i Madrid besöker...

Gatorna. Strosa runt och promenera på gatorna och upptäck byggnader, parker, barer, plazas (torg), människorna, restaurangerna, monumenten.......men undvik för guds skull turistfällorna runt plaza Mayor!

12) Den bästa maten i Madrid är...

Den mest typiska maträtten brukar man säga är cocido madrileño men den är jag själv inte så speciellt imponerad av. I Madrid finns mat från alla Spaniens hörn och kanter. Jag gillar dock tapas ganska mycket då det kan bli väldigt varierat och man kan smaka av allt utan att bli proppmätt på en enda rätt.



You may also like

Inga kommentarer: