Bienvenido / Välkommen

/
0 Comments
Denna blog kom till av flera orsaker varav några av dem är att jag är för tillfället ganska uttråkad (pga en ofrivillig sjukskrivning, bilolycka...dock ingen spanjor som körde på bilen, då det skedde i Tyskland), förundras över hur underbart Madrid fortfarande kan vara efter 11 års kärlek och ibland blir oerhört irriterad på andra mestadels svenska bloggare som bor i Spanien.

Varför denna irritation? Många av de jag har läst tycks aldrig integrera sig riktigt i Spanien och har en himla massa fördomar om spanjorer och det spanska sederna och livet i allmänhet här utan att egentligen verkligen umgås med spanjorer. Du kan läsa om svenskan som bor på Costa del Sol och som enbart umgås med andra "guiris" (ordet "guiri" är egentligen en förolämpning fast det beror på sammanhanget. Ursprunget är omdiskuterat samt innebörden, men det andvänds för att beskriva icke-spanjorer dvs. utlänningar dock oftast enbart från norra Europa och USA. Med andra ord, här associerar spanjorer "guiris" med utländskt utseende (oftast blond), pinsamt beteende vilket innebär att de är oftast för fulla, går med flip-flops eller shorts mitt i vintern, badar i havet när det bara är 25 grader, bränner sig i solen som en tomat etc.).

Åter till svenskan pa Costa del Sol och liknande bloggare. De integrerar sig som sagt inte och ägnar sig att skriva om spanjorer och livet i Spanien på ett sätt så att man ibland frågar sig om de verkligen är så fördomsfulla eller om de egentligen försöker göra det på ett sarkastiskt vis och inte alls menar det.....?

Ett bra och trist exempel på svenskars integrationsproblem:
http://www.tv4play.se/aktualitet/kalla_fakta?videoId=1.995104

Och nej, alla spanjorer gillar inte flamenco, tjurfäktning eller sangria. Jag har fortfarande efter 11 år här i Madrid inte träffat någon som gillar flamenco musik...kommentarerna jag har hört brukar vara att det är bara "los andaluces y gitanos" (andaluserna och zigenare) som gillar flamencon. Någon enstaka person, oftast äldre män som röker cigarr, har jag dock träffat som gillar tjurfäktning.

Sangria brukar drickas av turister...ivarje fall här i Madrid. Här dricker man "tinto de verano" (sommarens rödvin) som består av rödvin, casera (som sockerdricka) och citronskiva. Vissa beställer den med citron fanta eller apelsin fanta (jag) istället för casera. Riktigt coola ställen dekorerar med annan frukt än citron som Ole Lola.

Nog om det, jag kommer inte att ägna mer tid åt att kritisera andra bloggare...tror jag! Nej, jag kommer att skriva om mitt Madrid och hur jag upplever madridbor och livet här. Jag har antagligen också fördomar som dyker upp ibland men jag gör mitt bästa för att undvika dessa. Dock klagar jag väldigt mycket på spanjorer (och svenskar), men här i Madrid är klagandet "un arte" (en konst) och något som tillägnas väldigt mycket tid åt! Alla klagar över allt och alla här vilket jag genom min integration här har lyckats lära mig väldigt bra, ha, ha...

En annan sak som jag har lärt mig här är att skriva lååååånga meningar med väldigt många kommatecken vilket är fullt accepterat i spanskan men kanske inte så vackert i svenskan.

Jag är dessutom ganska lat av mig och kommer nog i fortsättningen inte att bry mig ifall jag ej skriver ut å, ä eller ö som man borde. De som irriterar sig på utlandssvenskar som ej skriver dessa vokaler bör nog ej fortsätta läsa denna blog. ¡Mis disculpas! (Ber om ursäkt!)

Jag säger nu avslutningsvis som Askungen: "Vad är väl ett liv i Madrid"? Jo, något alldeles, alldeles underbart!

¡Bienvenido a mi Madrid! (Välkommen till mitt Madrid!)


You may also like

Inga kommentarer: