Spansk frukost

/
0 Comments

Består som sagt oftast av en cafe (espresso) eller cafe con leche (espresso med mjölk) och något sött till. Bara kaffet väljs av majoriteten av dem som jag arbetar med. Min sambo "el gato" går steget längre och äter luft, dvs ingenting alls.

Är det helg och folk har med tid kanske de slår till och äter "churros" eller "porras" (friterad deg i olika storlekar) con chocolate eller med kaffet. Nämnas borde kanske att chokladen är som en tjock sås istället för våran O'boy. Jag har aldrig lyckats tycka om den chokladen som man får med sina churros. Den är för söt och man blir enbart törstig av den.

Här har de ett annat märke för chokladdryck ,som man verkligen kan dricka, som de är lika stolta över som vi över våran O'boy. Cola Cao heter den allra populäraste chokladdrycken här. Du vet att du är ny i Spanien när du häller i chokladpulvret i mjölken och pulvret lägger sig ovanpå och flyter. Har du kommit till det här stadiet så kan du glömma att du kommer att lyckats tvinga ned det satans pulvret under ytan. Det är fullkomligt omöjligt att ens lyckas blöta ned det. Du kan lika gärna hälla ut det och börja om. Du vet däremot att du har bott i Spanien länge när du gör som spanjorerna och först häller i pulvret i botten av muggen, häller på några droppar mjölk, rör om till en klibbig smet, för att sedan hälla på resten av mjölken. Dock brukar det alltid bli kvar några "bomber" som är blöta utanpå och fulla av helt torrt pulver inuti som sprängs i munnen.

Vid min anmärkning om att det var märkligt att spanjorerna inte kunde göra en ordentlig chokladdryck, som faktiskt går att kalla dryck då pulvret smälter samman med mjölken och bildar en chokladsmak fick jag till svar av min sambo "el gato": "Då förloras ju det bästa med Cola Cao, det torra pulvret som alla spanjorer älskar. Alla har dessutom sina egna metoder för att blanda och nivåer av hur klumparna skall vara."

Jahapp, man kanske inte har bott här tillräckligt länge ändå för jag blandar så att allt blir blött och har fortfarande inte lärt mig att uppskatta känslan av torrt chokladpulver i munnen...


You may also like

Inga kommentarer: