Spanska turistbyrån i Sverige gillar min blogg...

/
3 Comments
...och rekommenderar den på deras Facebooksida som ni kan hitta här.
Det är riktigt kul att just spanska turistbyrån gillar min blogg! De på turistbyrån (en spanjor) kontaktade mig och frågade ifall de fick rekommendera min blogg. Jisses, vilken fråga. Det är en riktig ära att en spanjor gillar min blogg och en ännu större ära att någon på turistbyrån gillar den!

Det är faktiskt tack vare en liknande organisation, Spanska institutet i Göteborg, som jag hamnade just i Madrid. Jag minns att jag ringde dem för en himla massa år sedan (1993) och frågade vart de tyckte jag skulle flytta. Detta var direkt efter gymnasiet och alla kompisarna åkte till Frankrike eller England, men det tyckte jag lät så trist och förutsägbart. Jag hade dessutom pluggat franska i 3 år och kunde fortfarande inte uttala detta knepiga språk. Engelska kunde jag ju redan och England kryllade av svenskar vilket betydde att det inte skulle vara en lika stor utmaning. Italien tänkte jag också på ett tag, men Italien kryllar ju av italienare och de man hade träffat ute på språkresor och tågluff i Europa hade varit riktigt jobbiga med allt sitt flörtande.

Att flytta till Marbella eller till Madrid stod mitt val emellan. Jag hade inte varit i någon av dessa städer. Jag hade bara varit på Gran Canaria tidigare med föräldrarna på nån charterresa innan. Killen som svarade tyckte att "...dra för sjutton inte till Marbella! Det är jättekul under sommaren, men resten av året är det helt dött!" .

"Ja, men där finns det väl mycket sol?", tyckte jag.

"Solen kommer du att tröttna på, men du kommer aldrig att tröttna på Madrid!", tyckte han.

Så det blev Madrid för min del. Madrid, Madriz, Los Madriles, kära, underbara, MADRID! Efter ett år i Madrid skickade jag ett vykort som tack och skrev att han hade

"...RÄDDAT MITT LIV OCH ATT JAG ÄLSKADE MADRID!!!".

Något som jag står för än idag. Finns det någon bättre stad?!!

Så kan det gå här i livet. Man hamnar på olika ställen mest pga av en slump. Använd er av organisationer som just dessa. Finns det några bättre experter eller som kan svara bättre på era frågor än just de? Spanska turistbyrån hjälper säkert till med mycket mer än vad ni kanske tror! 

Vem vet, du kanske också hamnar i Spanien till slut och skriver ett tack på deras Facebooksida efter en himla massa år och säger att du älskar Madrid!



You may also like

3 kommentarer:

  1. Så kul! Grattis! Tycker din blogg blir bättre ju mer du berättar om livet i Madrid och tips på restauranger, områden, ställen etc. Saknar Madrid så mycket att jag funderar på ett snabbesök i påsk när vi ska till La Manga. Mina tre år i Madrid är ett underbart minne. Men för min del blir det nog Barcelona i framtiden om det blir Spanien igen... Mycket pga av "en Madrid no hay playa"

    SvaraRadera
  2. Hola Bella,

    Tack! Det var ju egentligen inte någon speciell tanke bakom bloggen när jag satte igång utan mer som någon "halvprivat dagboksliknande" berättelse om mig och mitt liv här. Ju fler som känner till bloggen, desto mindre privata saker berättar jag om fast det verkar som det är just det som de flesta gillar!!!! Som sambon brukar säga...."När skall du inse att det är fler som läser din blogg än din familj och jag. Du måste sluta skriva strunt och skriva om sånt folk gillar, dvs. Madrid och spanjorerna och hur det är att leva här." Det som stör mig är att jag tyvärr måste medge att han har rätt, he, he ;) Dags att sluta skriva strunt...!!!

    SvaraRadera
  3. Fan vad roligt! Och välriktad rekommendation.

    SvaraRadera