Åkte fast för tjuvåkning...

/
0 Comments
...på ett tåg i Schweiz idag.

Jag lyckades tydligen charma tågkontrollanten med mina tyskakunskaper för jag slapp både bli avslängd av tåget och slapp betala böter!!! Ja, danke!!! 

Svettigt och pinsamt värre blev det när jag på min "fantastiska" tyska skulle förklara vad jag gjorde på tåget mellan Zurich och Basel utan biljett... Inte mitt fel utan den nya tjejen på jobbets fel som fixar våra resor. Hon sade att ifall man reste med Swissair, så ingick tågbiljetten. Mitt fel var att jag trodde på henne...

Jag lyckades både förstå tyska och bli förstådd, flera gånger till och med. På tåget, i taxin, i hotell receptionen och i restaurangen. Denna "smurftyska" som de pratar här har plötsligt blivit något som jag FATTAR!!! HALLELUJA!!! Äntligen!!! "Schweizerdeutsch", "Swissgerman" är en väldigt, väldigt speciell dialekt. Läs mer om den här:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Swiss_German

Flygresan kändes kort tack vare att jag hamnade brevid en jättetrevlig svensk kille. Stackarn fick stå ut med mitt snack under heeeelaaaa resan. Jag bara måste få öva på min svenska med någon annan än sambon ju! Kommer du, mitt resesällskap, till Madrid igen så bjuder jag på kaffe och min sambo bjuder dig på aspirin. Mot huvudvärken av allt mitt tjatter, som sambon brukar säga...

Det gör riktigt ont i öronen när jag hör mig själv....istället för Sverige säger jag numera Esverjeee, som en tvättäkta spanjor. Ja mamma, alla dessa år utan att prata finska hemma, så inte ungarna bryter när de pratar svenska. Helt förgäves tyvärr. Nu bryter jag hej vilt och låter som jag vore en turk istället för finsk! Så kan det gå! 

Så nu är man "on the road" igen...Hotellet gör att jag känner mig som jag befinner mig i USA istället för i Europa. Det har sin förklaring...amerikansk hotellkedja. Men nej, der Schweiz är det.



You may also like

Inga kommentarer: