En riktig spansk taberna...

/
0 Comments
...är Bodega de la Ardosa.

Ni som följer min blogg vet ju redan min kärlek eller bör jag kalla det för passion till just dessa typiska, klassiska barer som kallas för "taberna". Jag gillar dem för det känns som att tiden står stilla inne på dessa ställen och maten, dvs. tapasen, brukar vara "cojonudo" (slang som är vulgärt men används för när man menar att nåt är jättebra. Cojones=testiklar. Man brukar kunna lägga in detta ord på samma plats som man brukar lägga in "fucking" på engelska...) på dessa barer.
Denna taberna hittar ni i stadsdelen Malasaña på gatan Colón 13. Den är inte bara vacker att se på utan väldigt gammal dessutom, över 200 år! I denna bar serverar de tjeckisk öl i speciella glas som jag inte har sett någon annanstans. De serverar Urquell och glasen innehåller enligt dem lika mycket som en halv "pint". Jag är inte riktigt säker på att det verkligen är så mycket i glasen, men gott är det ivarje fall. Jag brukar inte gilla att dricka så mycket öl för jag blir så mätt. Jag brukar föredra den spanska storleken "caña" cirka 25 cl, om man räknar bort skummet så handlar det om cirka 20 cl (ja, öl i Spanien serveras med skum och inte som i England och ibland Sverige...dvs. "piss", helt utan skum i många fall). Tjeckisk öl har som sagt inte lika mycket kolsyra som annan öl, så jag brukar klara av dessa "enorma" ölglas.
Maten här är hemlagad och alldeles, alldeles underbar! Deras "tortilla" (potatisomelett) är till och med bättre än din mormors. Eller nja, kanske inte riktigt våra mormödrar i Norden, he, he. Men alla spanska mormödrars tortilla! Ni vet, en sån där som är riktigt blöt inuti för äggen har inte stelnat. Finns det något godare? Deras "salmorejo" (en slags kall, krämig tomatsoppa) är helt fantastisk! Jag vet inte hur de lyckas göra den så krämig, men det är nästan så att man kan ställa brödbitarna i den utan att de lägger sig. Allt jag har testat här smakar bra, men för er som inte vill äta "konstiga" saker som "higado de bacalao" (torsklever) eller "chipirón" (liten bläckfisk fylld med sina egna tentakler och inlagd i olja. En riktig delikatess) så rekommenderas just tortillan och salmorejon. Deras "croquetas" (kroketter) går inte av för hackor den heller... Här kan ni kika i deras meny.


 


You may also like

Inga kommentarer: