Tapas i Lördags...

/
0 Comments
...blev det i stadsdelen Lavapies och i La Latina.

Vi träffade våra "grannar", "La Austuriana" och "Patxi" som nu bor i vårt område tack och lov. Innan bodde de i en by utanför Madrid som heter Navalcarnero och som alltid när man frågar någon som bor utanför Madrid tar det 20 minuter (med bil) in till stan...det spelar ingen roll hur långt bort det ligger.


I deras fall ligger byn ca 30 km utanför Madrid. Detta är standardsvaret (det tar alltid 20 minuter) för de flesta Madridbor, som har fått flytta utanför stan till förorterna eller byarna. De har flyttat ut för det är de enda områdena som de hade råd att köpa en lägenhet eller hus i.

Här skall man nämligen alltid köpa sig en lägenhet eller ett hus. Det spelar ingen roll ifall du inte har råd eller inte. Blir det för dyrt inne i Madrid drar du ut på landet och spenderar 1.5 timmar till jobbet och sedan 1.5 timmar hemåt, som en jobbarkompis till mig gör. Frågar du henne tar det dock 20 minuter...

Det konstiga är att under Augusti månad (ingen trafik) tar det mig 10 minuter med bil till jobbet för jag bor väldigt nära. Resten av året tar det mig 40-50 minuter pga all trafik. Jag brukar fråga mig själv hur de andra gör som alltid lyckas ta sig in i Madrid på bara 20 minuter... ;-)


Våra nya grannar tröttnade på att bo "ute på landet" och flyttade in till stan igen och med dem gick vi och käkade tapas. Det blev en himla massa tapas och några av dem var "Pulpo a la gallega" (Bläckfisk på Galiciskt vis, dvs med paprikapulver) och "Callos" (komage).

















Taberna Bilbao som ligger på "Costanilla de San Andrés" gatan nummer 8 var sista stället vi hamnade på. Det är inte direkt mitt favoritställe, men det är nästan alltid öppet och serverar tapas som går ned så att säga (inte direkt utsökta men helt ok). Det åts även "Pimientos de Padrón" (grön paprika) och jag grät nästan då jag fick en som var stark. Man brukar säga "Pimientos de Padrón", unos pican otros no" ("Padrón paprikor, några sticker och några ej" fast det rimmar på spanska förstås och med sticker menas det att de är starka).


You may also like

Inga kommentarer: