Min låtsastvilling fyller år idag...

/
2 Comments
...tänkt vad lilla "Minttu" har hunnit blivit gammal, lika gammal som jag själv. Jag lever ju trots allt i min egen lilla Peter Pan värld och vill aldrig växa upp och bli vuxen. Men min lilla Minttu har hunnit bli tvåbarnsmor till två små skolpojkar.

Jag minns fortfarande min födelsedag som vi firade tillsammans på Kolmården som en av de bästa. Jag kände mig så oerhört fin i min ljusblå klänning och mamma garvar fortfarande åt när "Minttu" såg girafferna och sprang fram till stängslet och skrek:

"Titta karaffer!"

Vilken jäkla pottfrisyr jag hade på den tiden...alltså ärligt talat morsan och farsan, vad tänkte ni på?! :-)

"Minttu" och jag var oskiljbara sedan vi träffades för första gången på dagis då vi var två år. Till och med dagisfröknarna trodde ibland att vi var systrar för vi var alltid tillsammans och de tyckte vi liknade varandra så mycket. Inte så konstigt eftersom vi båda har finska föräldrar.

Min lillebror "stekaren" kom till efter mycket tjat från mig för "Minttu" hade ju en lillebror. Mina föräldrar hade till slut inget val... När jag fick frågan om vad vi skulle göra ifall det inte blev en lillebror utan en lillasyster svarade jag;

"Då byter vi ut bebisen"

Våra föräldrar hade inte heller något val på den tiden och de började umgås och till och med semestrar firades tillsammans.

"Minttu" och jag hade väldigt lika liv. Vi växte båda upp i betongförorten och sedan flyttade vi båda ut till radhusen ute i "bättre" förorter. Dock ej till samma men vi fortsatte att umgås och sov över hos varandra. Jag minns hur "Minttu" lärde mig allt om alla musikvideos som visades på MTV. Hon kunde sjunga alla utantill och var helt besatt av Rick Astley och de där två engelska tvillingarna...

Jag minns hur vi drömde om att flytta utomlands och hur överlyckliga vi var den sommaren då vi åkte och bodde hos en familj i Hastings i England.

När vi hade gått ut gymnasiet så gick det som det gick. Vi åkte båda utomlands direkt efter gymnasiet som au-pairer. Jag till Spanien och "Minttu" till England. Såklart! Vart skulle annars en 19-årig tjej som kan allt om alla de engelska fotbollsspelarna, alla låttexter av alla engelska artister utantill och tyckte att engelska män var guds gåva till kvinnorna annars åka...? ;-)

Trots att vi har varit ifrån varandra så många år så är vi nog fortfarande väldigt lika på många sätt och vis. Båda två bor vi fortfarande utomlands och ingen av oss skulle nog komma att tänka på tanken att flytta tillbaka till Sverige igen.

Tack och lov för att Facebook existerar för tack vare det har vi "hittat" varandra igen. Det börjar bli dags för ett återseende....det var ju faktiskt 17 år sedan sist!

Grattis på födelsedagen "Minttu" min lilla låtsassyster! :-)


You may also like

2 kommentarer:

  1. Engelska män är Guds gåva till kvinnorna? Det vet det 17! Grattis till er båda från en som också hade pottfrisyr en gång i tiden. :-)

    SvaraRadera