Min matlagning har nått nya höjder denna vecka...

/
0 Comments

...jag följde inte ens något recept för det fanns inga ingredienser hemma. Jag hade lovat jobbarkompisen att jag skulle ha matlåda med mig dagen efter och där stod jag med ett tomt kök. "Man tager vad man haver", tänkte jag modigt.

Jag slängde ihop nån kycklingröra bestånde av kyckling, tomat, färsk koriander, lime juice, curry, linfrön och kummin. Jag var för lat att koka ris så det blev mörkt bröd till istället. Jag hittade en burk kikärtor och tänkte, "Vad bra! Nu skall jag göra hummus till detta."

Där stod jag och mosade kikärtorna med gaffel tills sambon "el gato" alias matexperten och gourmetkocken (dock ej till yrket) såg vad jag gjorde och utbrast förskräckt:

"¿Qué coño haceeeees?"

(Vad fan gör du?)

"¿Eh, hummus?", tyckte jag

Men vi har ju en M I X E R hemma var svaret. Sedan stod han och kikade över min axel så jag inte skulle misshandla hummusen totalt.

Några kommentarer fick jag då och då..."Vilket recept följer du?"
Äh, jag hittade nåt i en bok... Men det är ju inte en kokbok...det innehåller ju inte ens det hummus brukar innehålla. Varför kikar du inte i en av A L L A våra kokböcker?
...ett litet smakprov från våra bokhyllor:








"Det orkar jag inte. Jag har ju dig!", tyckte jag.

Resultatet av min livs första hummus tillagad av mig under överseende av sambon "el gato" blev en total succé! Beviset är att till och med "el gato" åt av den! :-)



You may also like

Inga kommentarer: