Arg flygledare?

/
12 Comments

Jag fick en ilsken kommentar om ett gammalt inlägg som jag gjorde i December om de spanska flygledarnas strejk.

Kommentaren löd:"Anonym sa...
Genom lite planlöst googlande såg jag ditt inlägg om flygledare. På grund av sådana som dig så sprids EANA;s lögner om flygledare vidare och till slut så tror folk att det är sant. Jag förstår att du inte vill illa men jag tycker ändå att man har ett visst ansvar när man bloggar.
Ta gärna reda på lite mer fakta om vad som hänt och hur EANA har lyckats med sin smutskastningskampanj.
3 delar på youtube som kan vara intressant men det finns mängder med desperata inlägg från spanska flygledare på massor av forum.
http://www.youtube.com/watch?v=3sF6TZigeAw&feature=related
Ha det gott!"


Mitt svar:"Hejsan Anonym,

Jag skulle gärna vilja veta vilken del av mitt inlägg som du tycker är lögn? Du kanske menar att "de låtsades sjukskriva sig" är en lögn? Det var faktiskt så det gick till för de kunde inte allihopa säga att de strejkar då det skulle vara en olaglig strejk.

Eller menar du "väldigt bra arbetsvillkor med höga löner"? Detta stämmer också. De tjänar faktiskt mer än flygledare bla i Tyskland vilket är ganska otroligt då inga yrkesgrupper i Spanien överhuvudtaget brukar tjäna mer än de i Tyskland pga av de höga lönenivåerna där. Detta att de tjänar såpass mycket sticker faktiskt folk i ögonen i krisens Spanien. Flygledarna i Spanien har bra arbetsvillkor med mer semester och vilodagar pga yrket.

Jag ifrågasätter inte hur viktigt jobb flygledarna utför utan snarare hur de skötte denna förklädda smygstrejk som drabbade oskyldiga människor.

Linken du skickade är ju inte direkt objektiv kan man ju säga, det är ju snarare mer propaganda om hur viktigt yrket är och vilket ansvar de har. Detta är något som jag inte ifrågasätter alls. Det jag och många spanjorer inte klarade av är att de innan denna smygstrejk har haft mage att försöka höja sina löner och sedan kom detta.

Hur som helst så verkar ju du ganska insatt i ämnet. Du kanske har någon jämförelse med tider (arbetsskift) som de i Spanien jobbar jämfört med i övriga Europa? Eller löner...?

Kul ändå att du kommenterade trots att du denna gång inte lyckades övertyga mig om motsatsen...kanske nästa gång?

Saludos,
La Madrileña"

Jag lägger upp detta som ett inlägg för jag tyckte att det var bra att någon reagerade även om jag misstänker att "Anonym" nu inte är helt opartisk...han/hon kanske själv är flygledare eller pilot? ;-)

Själv erkänner jag att jag inte har alla fakta men håller dock inte med om att jag har skrivit några lögner. I varje fall inte medvetet. Jag vet fortfarande inte vilken del som anses vara lögn. Jag hade inte som avsikt att göra någon illa men kommentaren om att man som bloggare borde ta sitt ansvar tycker jag krymper och man kanske borde säga att man som flygledare borde ha tagit sitt ansvar och istället för att smygstrejka oannonserat gjort det hela på ett annat sätt så att inte vanliga människor drabbas?


You may also like

12 kommentarer:

  1. Min kille är ju spanjor och pilot (insatt - har flera vänner) och håller med dig! Du har rätt!

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, skönt att höra!!! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag är så himla tjatig så att din kommentarsfunktion tycker mina inlägg är för långa! :D Detta är del 1!

    Hej igen!

    Du har rätt i att jag tillhör en yrkesgrupp som kanske inte är helt partisk men å andra sidan så är jag tämligen påläst om vad som hänt i Spanien när det gäller flygledarnas villkor och löner.

    Du får börja med att läsa mitt inlägg igen och då ska du se att jag inte anklagar dig för att ljuga utan för att (oavsiktligt?) sprida vidare EANA;s lögner.

    Självklart är videon inte opartisk men det begriper väl alla???!!! Men det kan man väl inte kalla EANA;s propaganda heller???!!!

    När det gäller Spanska flygledares löner så måste man veta en del bakgrund. Till att börja med så är en del av de löner som EANA presenterar helt absurda och handlar inte om löner utan om konsultuppdrag som flygledare har gjort för EANA. Dvs, flygledare som genom ett (får jag förmoda) eget företag har gjort konsultuppdrag för EANA och därför fått ersättning utbetald till sitt företag. Det är ju inte riktigt relevant att jämföra en lön och en utbetalning till ett företag som ska innehålla sociala avgifter mm. (Jag vet inte exakt hur det fungerar i Spanien men nog är det inte helt rätt presenterat?) Att utföra ett konsultuppdrag på "sin fritid" som man sen får ersättning för och därefter lägg ihop det med din ordinarie lön, ja då blir det nog ganska höga löner. Men inte kan man säga att det är rättvist att presentera det som EANA har gjort det?!

    Vidare så har EANA inte anställt tillräckligt många flygledare (liksom de flesta providers i Europa) så de spanska flygledarna (jag kunde lika gärna skrivit svensk, norska, danska, tyska osv osv) har jobbat extremt mycket övertid. Även detta leder till att lönerna sticker iväg. Men hur smart är det???!!! Skulle du vilja flyga om du visste att flygledaren jobbade sin 15 dag i rad?! Skulle du vilja opereras av en läkare som jobbar sin 15:e dag i rad?! Skulle du vilja åka på chartersemester om du visste att piloten var inne på sin 15:e jobbdag?!

    Hade du fått veta vad en spansk flygledare har i grundlön så skulle du inse att det förvisso är höga löner men inte så absurda löner som EANA har påstått. Alltså stämmer inte din jämförelse med tyska flygledare. Men jag kallar inte dig lögnare för det men du har fått fel information. Sen är det ju alltid svårt att ta ett steg tillbaks och ödmjukt inse att man hade fel, när man var så säker på vad som var sant eller ej...



    Jag har förståelse för att man har problem med ekonomin i landet och att alla ska hjälpa till men det sätt som EANA har agerat på är under all kritik.

    IFATCA har gett ut följande press release:http://www.burbuja.info/inmobiliaria/movilizaciones-sociales/192532-ifatca-spain-has-created-serious-concerns-air-traffic-safety.html

    När det gäller att sjukskriva sig i onödan... Ja, vad ska man göra om man anser att flygsäkerheten inte kan garanteras? När man har en arbetsgivare som man anser är korrupt och inte har skött sitt åtagande på många år? När en strejk inte tillåts för att EANA;s propaganda har fått politiker att tro att det är sant. Vad gör man då? Jag tycker självklart att det är fel att sjukskriva sig för att få bättre lön men det är ju inte alls det som det handlar om!!! När det gäller sjukskrivningar har du rätt i sak men man måste veta vilken extrem situation som råder.

    SvaraRadera
  4. Del 2:

    Man ska även veta att flygledare har något som kallas "egenkontroll" och den är helig! Om man inte anser att man kan utföra sitt jobb till fullo så har man sin fulla rätt att låta bli. Jag är inte helt säker på att man har detta i Spanien men givetvis borde det vara så! Det är ett otroligt ansvar man har när man använder sig av denna "egenkontroll" men å andra sidan är det ett otroligt ansvar man tar på sig om man fortsätter att jobba trots att man inte anser sig kunna göra det helt säkert!!!

    Jag vet att varje dag jag går till jobbet har jag ansvar för tusentals liv och gör jag fel så får det oerhört tragiska konsekvenser. De allra flesta förstår inte riktigt och kan inte sätta sig in i detta men se gärna följande film så kanske man kan förstå en del av det:

    http://www.youtube.com/watch?v=ryLb9V2_zWE (5 delar)

    Givetvis går det inte så här illa alltid men händelser som kunde gått lika illa är inte alls ovanliga och de allra flesta av oss har ingen aning om det och väl är väl det! Det är i denna miljö som flygledare och piloter arbetar och det tänker inte de allra flesta på.

    Bella, när det gäller piloter så borde dom om några ha förståelse för vikten av att förhindra rovdrift och att stoppa arbetsgivare från att utnyttja sina anställda!!! Dessutom är jag helt säker på att han inte är insatt! Jo, jag är helt säker! De flesta piloter har ALDRIG varit på studiebesök i ett torn eller kontrollcentral och har därför väldigt dålig insikt i vad vi gör eller vilka avtal/villkor flygledare har. Det kan tyckas absurt att det är så för många tror nog att vi har mer samarbete och att vi nästan tillhör samma yrkesgrupp men tyvärr är det inte så.

    De flesta tror att piloter har det som dom hade det för 10-15 år sedan men det är absolut inte sant! Vissa bolag har fortfarande ganska bra löner för sina kaptener men det är en lång väg att vandra idag för en som vill bli kapten (FO). En väg med slavkontrakt och där man själv måste stå för ALLA kostnader! En helt absurd arbetsmiljö med arbetstider som de flesta av oss inte kan föreställa oss.

    Jag är inte pilot men jag vill ha en välutbildad, utvilad, motiverad och välbetald pilot som flyger mitt flygplan. I 99% av fallen klarar en outbildad, icke utvilad, omotiverad och underbetald pilot av att transportera mig från A till B men det är den kvarvarande procenten som gör att jag föredrar det första. Det är precis samma sak med flygledare! Det måste vara rätt folk på rätt plats som har drägliga förhållanden och arbetsgivare som inte beter sig som någon kvarbliven diktator!

    I Sverige har vi något som kallas jantelagen och alla yrken med lite högre lön har, genom alla tider, haft svårt att förklara/försvara varför man bör ha högre lön. Jag vet inte om det är så i Spanien men tragiskt är det när folk tycker det är "gött" när höglöneyrken "sätts på plats"! Då struntar man i sakliga argument och man slänger ur sig rykten och lögner utan att tänka efter vad det innebär.

    Det är förmodligen idiotisk av mig att sitta här och försöka ändra på din åsikt men tack och lov så presenterar du mina inlägg och någon annan som "googlar lite planlöst" kanske förstår och kan inse att allt som EANA säger inte är sant.

    Men, som sagt, jag kallar inte dig för lögnare men jag tycker att du skriver om saker som du inte har tillräckligt med information om och du väljer att enbart lyssna på en part (EANA). Men du har ju din fulla rätt att skriva precis vad du vill på din blogg och det får jag leva med. Precis som en del spanska flygledare får leva med att de knappt vågar hämta sina barn på dagis för att allmänheten är så upprörda på dem för alla de lögner som EANA har spridit!

    Mvh "Arg flygledare"

    SvaraRadera
  5. Läs gärna här lite där P Mitchell svarar en "arg läsare".

    http://www.wsws.org/articles/2011/feb2011/cont-f05.shtml

    Läs gärna artikeln som "arg läsare" blir så upprörd över.

    SvaraRadera
  6. Du har lite dålig svarsfrekvens! :D

    SvaraRadera
  7. Ha, ha...oj! Ja, du har rätt, svarsfrekvensen är i sämsta laget faktiskt. Jag är inte så van vid att folk kommenterar på min blogg överhuvudtaget så jag ligger lite efter. Skall läsa igenom dina kommentarer imorrn när jag är mer vaken och sen är "kriget" igång!!! ;-)

    SvaraRadera
  8. Som alltid så ska man ju tänka efter om man ska "ha rätt för att man HAR rätt och inte för att SKA ha rätt". Internetdebatter tenderar att alltid leda till att man SKA ha rätt oavsett hur mycket fakta som presenteras.
    Jag är helt ointresserad av att "kriga" jag är bara intresserad av att ge en lite mer nyanserad bild än den som EANA har presenterat.

    SvaraRadera
  9. Ha, ha....det där med att "kriga" var spansk sarkasm då en av favoritsysselsättningarna i Spanien är att diskutera oavsett ifall man har rätt eller fel. :-)

    SvaraRadera
  10. Ok, då utgår jag från att du återkommer med en kommentar när det gäller själva ämnet? En ursäkt...? en dementi...? :D

    SvaraRadera
  11. Jag tolkar din tystnad som att du har förlorat "kriget". :D

    SvaraRadera
  12. Ha, ha....tolka det som du vill men sanningen är den att jag helt enkelt inte har haft tid att sätta mig in i "boken" du skrev! ;-) Jag skall försöka hinna med det och läsa allt till nästa vecka (vi är långlediga i helgen här i Spanien). :-)

    SvaraRadera