Min värsta mardröm...

/
1 Comments

...blev sann förra Fredagen för en sådan matsnobb som jag är. Jag vill inte ens nämna min sambos, "el gato", min när han insåg att restaurangen Iroco vi skulle äta middag på tillhörde Vips-kedjan!



¡¡¡QUE HORROR!!! (Vad hemskt!!!)

Jag har dock inte alltid varit en sådan matsnobb som jag är i dagens läge. Det är olika faktorer som har spelat in i min utveckling till att bli den fulländade, fisförnämnda gourmetätaren som jag är nu. Bland annat en sambo, "el gato", som TOTALFÖRBJÖD ketchup när vi flyttade ihop.

- "What?!!", tyckte jag som hade den svenska (?) vanan att hälla ketchup på typ allt...

- "Ketchup es basura americana" (Ketchup är amerikanskt skräp, tyckte sambon)

- "Jamen, det är ju pasta vi skall äta?", tyckte jag...

- "Pastan har redan en SÅS!!!", tyckte han och hotade mig att han inte skulle laga någon mer mat åt mig ifall jag någonsin hade ketchup på något han lagade.

Nästa steg i min gourmetutveckling var att "el gato" smygvis införde kött som han stekte mindre och mindre för varje gång tills jag en dag till och med fick beröm på en restaurang i Paris då jag beställde in min köttbit "bleu".

Bleu är som engelskans rare...typ man steker bara på ena sidan och köttbiten är så rå att den nästan springer iväg...

Andra faktorer i min utveckling är sambons omåttliga intresse för matlagning och uppenbarliga talang för det. Att vilja bli serverad och smörad för på restaurang är jag nog inte ensam om att ha som arbetsskada efter att ha jobbat många år inom krogbranschen...

...att våra löner har blivit högre och högre genom åren hjälper ju naturligtvis till att höja kvaliteten på det vi stoppar i oss, både hemma och på restaurang. Jag minns fortfarande hur vi fyllde hela kundvagnen med sallad och grönsaker, inget kött eller fisk för det var för dyrt här i Madrid förr i tiden. I Sverige när vi pluggade blev det tvärtom...ingen sallad eller grönsaker för det var dyrare än allt annat...

I dagens läge fnyser jag föraktfullt åt de som häller ketchup på sin mat (få spanjorer använder det överhuvudtaget) och förväntar mig att bli serverad utsökt mat av bra kvalitet när jag går på restaurang. Speciellt ifall jag har betalat de priser som dessa:
Istället blev vi serverade smaklös mat på en restaurang som låtsas vara något den inte är. Steak tartaren var utblandad med yoghurt! Carpaccion hade ostsås istället för riven parmesanost osv.












Det enda som var någorlunda ätbart var efterrätten och vinet, Licinia, var otroligt gott trots att det var från Madrid!


You may also like

1 kommentar:

  1. Ketchup får användas av kinkiga ungar och möjligtvis av vuxna om man äter en varmkorv eller hamburgare. Ketchup hör inte hemma någon annanstans. Vad är poängen med vällagad mat och igenomtänkta ingredienser om allt ändå dränks i ketchup? Så fatalt. Jag håller helt med dig och ser också ned på ovanan att be om ketchup. Visst förväntar man bra kvalitet på restaurang både vad gäller service och mat. Det är märkligt att det inte verkar förväntas i Sverige...

    SvaraRadera