Välkommen till spanska sjukvården...

/
4 Comments
Redan i våras började jag ringa för att få en tid hos min allergidoktor, då var det för tidigt fick jag veta. Återkom i sommar. Vilket jag gjorde..."för tidigt" fick jag till svar, kom tillbaka i slutet på sommaren.

I Augusti gick jag till sjukhuset för att beställa "cita" (besökstiden) och detta registrerades, men jag fick ingen tid utan det skulle skickas hem till mig.

I början på September ringde jag och undrade varför jag aldrig fick min "cita" hemskickad. Dessa kan inte skickas ut förrän efter den 15:e September var svaret.

Igår ringde jag igen...de har inga lediga tider just nu och kommer att skicka en så fort en blir ledig.

Idag ringde jag igen för att tjata...

...det finns inga lediga tider ända fram tills December.

Vad härligt.

- "Vad sjutton menar Ni sade jag förbannat. Om jag har börjat ringa redan i våras och nu finns det inga tider förrän i December när tillverkningen av allergimedicinen tar 1.5 månader och man skall börja med sprutorna under hösten?!!"

-"Ja, du kan komma hit till sjukhuset till luckan för "citas" och se ifall de lyckas få in dig under nån ledig tid, men då måste läkaren skriva under att han kan ta en patient till."

Svaret blir översatt:
- "Nu hittar jag på nåt så du håller tyst för stunden och lägger på luren och låter mig vara ifred"


Till er just har flyttat till Madrid så finns det en online service där man kan boka läkartid (fast den gäller bara för din vanliga husläkare):

www.citaprevia.sanidadmadrid.org



You may also like

4 kommentarer:

  1. Lite som att boka tid hos en frisör här i byn. Jag började med att fråga efter en tid om en vecka, inom tre dagar, inom en månad etc till slut var jag uppe i om ett och halvt år. Nej, nej nej var svaret. Svar: de hade bara drop-in och ingen tidsbeställning. Btw har en bra allergolog om du behöver en.

    SvaraRadera
  2. Visst fast i trygga Sverige fick man inte ta proverna, då det var så dyrt...och det när de inte påstod att dina besvär berodde på psycologiska problem...

    SvaraRadera
  3. Karlavagnen: Jag skall gå och bråka hos "atención al paciente" först...jag hör av mig ifall jag behöver namnet på allergologen! Gracias :-)

    Marcocinando: Japp, eller om jag hade tandvärk..för det kanske var det. Eller ifall jag gnisslade tänder etc. etc.

    SvaraRadera