La ITV (inspección técnica de vehiculos) - Bilbesiktningen...

/
2 Comments

...gick bra idag. Tror jag. Jag flörtade hej vilt med killarna och till slut gick bilen igenom!

Lite tveksamma var de dock eftersom bilregistret sade att den hade körförbud sedan förra året...vilket den ej borde ha längre då jag gick igenom ITV:en utan problem andra gången. Någonstans blev det en miss och ett papper saknas fortfarande hos trafikkontoret. Vet ej vems felet är, mitt eller deras...

...men jag fick till slut ett papper som skall lämnas in hos Trafikkontoret så är det fixat!

För de som undrar varför jag hade körförbud förra året så kan jag berätta om den riktiga lyckodagen. Jag gjorde bilbesiktningen, kom igenom med ett mindre fel. Speglarna var trasiga, en spricka i var och en pga en hagelstorm. Jag blev tillsagd att byta dem och komma igen. Min gamla bil är en Toyota Camry och den modellen har aldrig sålts i Spanien. Speglarna var de tvugna att beställa från fabriken vilket tog evigheter. I samma veva fick jag bronkit som jag släpade på i 2 månader medans jag reste runt i Europa pga ett projekt.

När jag till slut fick mina nya speglar och kände mig friskare och starkare körde jag till bilbesiktningen och blev stoppad av polisen utanför...vi snackar här om 100 meter. Bilen hade blivit belagd med körförbud då jag inte hade återvänt inom 2 månader som man får för att fixa felet. Jag hade gått över tiden med en vecka.

De bogserade bort min bil och jag var tvungen att ringa sambon "el gato" för att han skulle hämta mig. Böter betalades, olika avgifter för att få körtillstånd betalades, bogserbil från parkeringen där de förvarade bilen till ny bilbesiktning betalades (fick nämligen inte köra bilen då den hade körförbud tills den gick igenom bilbesiktningen)...allt detta är nåt jag helst glömmer. Speciellt när vi åkte för att hämta bilen. Området där bilen förvaras är fullt av knarkare och uteliggare och inte ens taxichaffisar accepterar att köra en dit...

Hur som helst så är det historia nu! Min gamla krake till bil får hänga med ett år till! Hm, betyder detta att jag måste vara utan luftkonditionering nästa sommar också...?

Är det nån som vet vad "los chinos" (kineserna, de äger affärer som säljer typ allt) tar för en liten fläkt med batteri som man kan sätta fast i bilen?!


You may also like

2 kommentarer:

  1. Vet någon som ska sälja en volvo med a/c om du är intresserad, fast det sker inom några månader.

    SvaraRadera
  2. Gracias, men min gamla krake får hänga med tills nästa ITV nu när han lyckades överleva detta års ITV. :-)

    SvaraRadera