Praoelever i Spanien...

/
0 Comments
...kryllar det av pga av krisen. Stackarna jobbar för svältlöner och många (i de flesta fall) för ingen lön alls. Fast på mitt företag får de tydligen ganska bra betalt. De betalar tydligen de bästa lönerna i Madrid som man kan få som praoelev. 

Idag var jag och åt lunch med en tjej som jobbar som praoelev hos oss. 

Eller praoelev, heter det så på svenska egentligen? "Intern", på engelska och "becario" på spanska. Hur som helst så åt jag med denna jättetrevliga tjej för hon hjälper mig att organisera ett "after work" för ca 300 personer.

Jag är som sagt en "culo inquieto" (rastlös rumpa som man säger här) och har många järn i elden på min fritid, men även på jobbet. Jag jobbar med IT, men förutom mitt vanliga jobb jag gör där ordnar jag med olika "quedadas" (träffar). En är tyskaluncher där vi går med en tysk för att öva på tyska (vi som kan). Sedan organiserar jag tapaskvällar med "networking" (typ vi lär känna varann och hjälper varann, speciellt de som är nya) för dem på jobbet som ej har spanska som modersmål, dvs. utlänningar. Vi bjuder även in spanjorer, så det blandas mer. Det har gått så bra och blev populärt hos företagsledningen att vi fick en budget för det, ca 15 000 Euro förra året. Vi fick en ny budget till nästa år också. Nästa steg är att bjuda in alla på jobbet, runt 300 pers. till nåt att dricka efter jobbet. 

Det är alltså det jag har gjort idag, planerat inför "afterworken", ja, förutom att jobba som vanligt då. I mitt "riktiga" liv som jag brukar säga...



You may also like

Inga kommentarer: