Militären tar över kontrollen över flygtrafiken i Spanien och flygledarna kan anklagas för uppror mot staten, som en statskupp!
/
2 Comments
Flygledarna kan bli fällda till från 8-15 års fängelse. Alla flyg i hela Spanien är stoppade pga att flygledarna låtsats vara sjukskrivna. Detta påverkar inte bara flyg inom Europa som åker till Spanien eller ifrån utan mestadelen av alla flyg från Sydamerika som kommer till Europa åker via Madrid.
Flygledarna vill inte erkänna att de strejkar och därför har de låtsas sjukskrivit sig. Klockan fem på eftermiddagen reste dig sig upp och gick hem. På radion intervjuades deras facktalesman och han sade att de inte alls strejkade utan att de flesta hade jobbat för många timmar och nått maxtimmarna för övertid. De tycker att de arbetar för mycket och får för lite betalt vilket har orsakat ramaskri i hela Spanien då detta yrke är ett välbetalt yrke och då speciellt i Finanskrisens Spanien.
Flygledarna har strejkat tidigare men denna gång passade de på att göra det oannonserat och precis då långhelgen i Spanien började. Det är långhelg tills på Onsdag här så massor av spanjorer åkte ut till flygplatserna för att åka iväg på semester.
Vice presidenten, Rubalcaba, som även är inrikesminister gjorde ett uttalande i TV tillsammans med försvarsministern om att militären har tagit över ansvaret för flygtrafiken i Spanien och enligt lag skall nu alla flygledare lyda under militären. Detta betyder i stort sett att militär kan gå och hämta dem och rikta sina vapen emot dem och "tvinga" dem att arbeta och ifall de ej går dem till viljes lyder militär lag.
Jag tycker synd om alla de människor som sitter fast på olika flygplatser i hela Spanien och runt om i världen pga det här. Speciellt då dessa flygledare har väldigt bra arbetsvillkor med höga löner (de tjänar mest av alla flygledare i Europa!) och får inte jobba hur länge som helst pga av typen av jobb de utför.
Idag har regeringen bestlutat att max antal timmar som flygledare får arbeta per år har ändrats till 1670 timmar/år, vilket är en höjning. Flygledarna anklagar dem för att ha ändrat detta pga att de redan har arbetat för många timmar och att det inte finns tillräckligt med personal för att täcka resten.
Flygledarna tros ha satt igång detta nu på grund av höjningen av timmar de måste arbeta (de har inte lyckats få igenom löneförhöjningarna de krävde tidigare) och att de ser detta som ett perfekt tillfälle att utföra denna "utpressning" mot regeringen. De vet dessutom att många nya flygledare håller på att utbildas och träder snart in i tjänst och då kommer de inte kunna ha samma starka position under förhandlingar som nu. Dessutom är det långhelg och Julen närmar sig...
...fast jag tror inte att de hade räknat med regeringens reaktion.
Läs mer här i El País om du kan spanska
Flygledarna vill inte erkänna att de strejkar och därför har de låtsas sjukskrivit sig. Klockan fem på eftermiddagen reste dig sig upp och gick hem. På radion intervjuades deras facktalesman och han sade att de inte alls strejkade utan att de flesta hade jobbat för många timmar och nått maxtimmarna för övertid. De tycker att de arbetar för mycket och får för lite betalt vilket har orsakat ramaskri i hela Spanien då detta yrke är ett välbetalt yrke och då speciellt i Finanskrisens Spanien.
Flygledarna har strejkat tidigare men denna gång passade de på att göra det oannonserat och precis då långhelgen i Spanien började. Det är långhelg tills på Onsdag här så massor av spanjorer åkte ut till flygplatserna för att åka iväg på semester.
Vice presidenten, Rubalcaba, som även är inrikesminister gjorde ett uttalande i TV tillsammans med försvarsministern om att militären har tagit över ansvaret för flygtrafiken i Spanien och enligt lag skall nu alla flygledare lyda under militären. Detta betyder i stort sett att militär kan gå och hämta dem och rikta sina vapen emot dem och "tvinga" dem att arbeta och ifall de ej går dem till viljes lyder militär lag.
Jag tycker synd om alla de människor som sitter fast på olika flygplatser i hela Spanien och runt om i världen pga det här. Speciellt då dessa flygledare har väldigt bra arbetsvillkor med höga löner (de tjänar mest av alla flygledare i Europa!) och får inte jobba hur länge som helst pga av typen av jobb de utför.
Idag har regeringen bestlutat att max antal timmar som flygledare får arbeta per år har ändrats till 1670 timmar/år, vilket är en höjning. Flygledarna anklagar dem för att ha ändrat detta pga att de redan har arbetat för många timmar och att det inte finns tillräckligt med personal för att täcka resten.
Flygledarna tros ha satt igång detta nu på grund av höjningen av timmar de måste arbeta (de har inte lyckats få igenom löneförhöjningarna de krävde tidigare) och att de ser detta som ett perfekt tillfälle att utföra denna "utpressning" mot regeringen. De vet dessutom att många nya flygledare håller på att utbildas och träder snart in i tjänst och då kommer de inte kunna ha samma starka position under förhandlingar som nu. Dessutom är det långhelg och Julen närmar sig...
...fast jag tror inte att de hade räknat med regeringens reaktion.
Läs mer här i El País om du kan spanska
Genom lite planlöst googlande såg jag ditt inlägg om flygledare. På grund av sådana som dig så sprids EANA;s lögner om flygledare vidare och till slut så tror folk att det är sant. Jag förstår att du inte vill illa men jag tycker ändå att man har ett visst ansvar när man bloggar.
SvaraRaderaTa gärna reda på lite mer fakta om vad som hänt och hur EANA har lyckats med sin smutskastningskampanj.
3 delar på youtube som kan vara intressant men det finns mängder med desperata inlägg från spanska flygledare på massor av forum.
http://www.youtube.com/watch?v=3sF6TZigeAw&feature=related
Ha det gott!
Hejsan Anonym,
SvaraRaderaJag skulle gärna vilja veta vilken del av mitt inlägg som du tycker är lögn? Du kanske menar att "de låtsades sjukskriva sig" är en lögn? Det var faktiskt så det gick till för de kunde inte allihopa säga att de strejkar då det skulle vara en olaglig strejk.
Eller menar du "väldigt bra arbetsvillkor med höga löner"? Detta stämmer också. De tjänar faktiskt mer än flygledare bla i Tyskland vilket är ganska otroligt då inga yrkesgrupper i Spanien överhuvudtaget brukar tjäna mer än de i Tyskland pga av de höga lönenivåerna där. Detta att de tjänar såpass mycket sticker faktiskt folk i ögonen i krisens Spanien. Flygledarna i Spanien har bra arbetsvillkor med mer semester och vilodagar pga yrket.
Jag ifrågasätter inte hur viktigt jobb flygledarna utför utan snarare hur de skötte denna förklädda smygstrejk som drabbade oskyldiga människor.
Linken du skickade är ju inte direkt objektiv kan man ju säga, det är ju snarare mer propaganda om hur viktigt yrket är och vilket ansvar de har. Detta är något som jag inte ifrågasätter alls. Det jag och många spanjorer inte klarade av är att de innan denna smygstrejk har haft mage att försöka höja sina löner och sedan kom detta.
Hur som helst så verkar ju du ganska insatt i ämnet. Du kanske har någon jämförelse med tider (arbetsskift) som de i Spanien jobbar jämfört med i övriga Europa? Eller löner...?
Kul ändå att du kommenterade trots att du denna gång inte lyckades övertyga mig om motsatsen...kanske nästa gång?
Saludos,
La Madrileña