Min resväska är redan packad...svensk jag? Vaddå??? Varför tycker du det?

/
2 Comments
Idag har jag varit busy, busy för jag har varit och inhandlat en ny resväska och den är redan packad fast vi inte sticker förrän nästa vecka på Torsdag. Det kallar jag ett verkligt svenskt beteende! Vara ute i god tid och planera...ha, ha.

Jag minns när sambon "el gato" och jag bodde i Stockholm och vi skulle ha fest i föreningens festvåning. Det var en fest med spanskt inslag då all mat som serverades var spansk och tillagad av en äkta spanjor. Vi bjöd dessutom på all dryck även den med alkohol. Va?! GRATIS sprit???!!! Folk tyckte vi var knäppa och kanske undrade i smyg ifall vi möjligen var miljonärer eller nåt sånt.

Men icke, anledningen var att min sambo, spanjoren "el gato" totalvägrade att ta seden dit man kommer och låta folk ta med sig sin egen sprit, vin eller öl. Gissa reaktionerna när folk droppade in och fann stora hinkar med GRATIS sangria och vin, öl, cider och det otroligaste av allt......rom, vodka, gin etc.

En halvtimme innan festen skulle sätta igång så ringer det på vår dörrklocka, sambon "el gato" befann sig i duschen så jag hojtar till att han får passa sig så han inte kommer ut naken för vår första gäst är redan här...

"VA???!!! Vaddå första gäst, men det är ju en HALVTIMME kvar tills festen BÖRJAR! gallskriker "el sambo" upprört"

"Ja, men du är i Sverige nu...folk är så punktliga här att de till och med kommer iförväg", svarade jag och lade till, "Jag slår vad om att det är Eva för hon är den enda som är helt svensk som är inbjuden ikväll"

Jag behöver inte ens nämna att det var hon, va?

Resten av gästerna trillade in under olika tider under kvällens gång, de som kom näst sist var spanjorerna (två timmar för sent) och de allra sista gästerna kom kanske en 4 timmar för sent, men då var de ju också från Kuba...;-)

En annan grej sambon "el gato" tyckte var helt sjuk var vårt (svenskarnas) eviga planerande. Jag minns vid ett tillfälle när en kompis ringde hem till oss och för att fråga ifall vi ville komma på hennes födelsedagsfest.
"Eeeeeeeeeee, kan vi gå på den festen?, ropade jag till honom på spanska medans jag fortfarande hade telefonluren i handen."

"-När är den? Nu i helgen?, undrade "el gato""

"Näe, den 12:e Mars, svarade jag"

"VA????!!!! Det är ju för fan om TRE MÅNADER tills dess, hur skall jag veta det nu???!!! JAG KANSKE ÄR DÖD DÅ!!!!....estos suecos locos (de här galna svenskarna)"


You may also like

2 kommentarer:

  1. :-) Å vad jag håller med din gato... Vem vet om vi lever om tre månader. Är nog en blandning av svensk - spansk i detta avseendet. Punktlig om inte i bilkö, för att möta/hämta folk, eller till möten för jobbet. Men till fester så kan jag tycka upp någon timme eller två senare. Får jag förhinder så ringer jag och berättar - inte heller helt vanligt bland spanjorer som gärna verka vilja ha flera olika alternativ.

    SvaraRadera
  2. Jag var alltid sen till allt i Sverige och den som pratade högst och gestikulerade mest så jag trivs rätt bra här i Spanien :-)

    SvaraRadera