Champions League finalen i Madrid

/
0 Comments

För er som har väntat tålamodigt kommer nu äntligen ett inlägg från mitt "slit" under Champions League finalen där jag "jobbade GRATIS" som min sambo "el gato" uttrycker det. Folk här undrar vad sjutton jag anmälde mig som frivillig till något dylikt och för att jobba när man istället kunde vara ledig.

Först tyckte jag bara att det var en kul grej när jag såg annonsen i tidningen. Sedan tyckte jag att det var ganska intressant då det var som att "byta" liv (yrket menar jag) under en helg. Sist kom väl att det kändes som något kul idrottsmässigt då jag fortfarande trodde att Barcelona skulle ha en chans att vara med i finalen.

Jag skulle hjälpa till vid "Media Working Area" vilket innebar att hjälpa alla journalister och folk från TV. Detta var helt okej och ärligt talat så jobbade man såpass mycket som man själv ville. Jag har aldrig varit med om något så totalt oorganiserat som Champions League. Jag har en kompis som jobbar för Atletico de Madrid och han brukar alltid säga att när UEFA kommer dit så blir de alltid så himla imponerade av dem för att de är såååååå organiserade... Detta kan betyda två saker. Antingen så gick det illa bara denna gång eller så slår klubben Atletico de Madrids organisationsförmåga alla priser...

ALLA frivilliga jag träffade klagade över samma sak...de hade inte fått någon information om vad de skulle göra eller hur. Detta skedde även med mig. Jag fick mina kläder, blev visad området var jag skulle vara och tillsagd att informera journalisterna och hjälpa dem ifall problem uppstod, sedan blev jag lämnad ensam. Denna visning och förklaring tog max 5 minuter. Jahapp....informera dem om VAD?!

Jag tackar för att jag inte är blyg och även för mina år som bartender och servitris för jag är van vid att hugga till där det behövs. I Spanien har de också tendensen att när du är ny på jobbet (dock inom det jag jobbar nu, IT) "sälja in dig" som värsta experten och sedan lämna dig med vad det nu är du skall jobba med utan att förklara vad, hur etc. och naturligtvis är det inte fråga om några kurser...så man får helt enkelt "ta sig fram ändå".

Jag var ganska uttråkad i början så ägnade mig åt att "hoppa på" alla journalister som kom indroppandes under dagen och frågade dem ifall de ville ha information och på vilket språk, gav ut "presskit", frågade om de visste vart de skulle etc. Hjälpte till när wifi ej funkade osv.

Det blev ganska kaotiskt dagen efter för då kom det massor av journalister och TV folk. Uppe hos oss hade vi runt 500 journalister som jobbade. Totalt tror jag att det var 2000 från press och media.

Hur som helst så var det värt erfarenheten. Utöver diplomet som alla frivilliga fick så lyckades jag förmå "Media Operations managern" från UEFA att skriva ett "reference letter" (rekommendations brev?) till mig när han berömde mig för hur braaaa jag hade jobbat, och hur "proactive" jag hade varit etc. Som jag sade till sambon "el gato"; "- De kan vara glada för att för att folk är ansvarsfulla och gör så gott de kan för annars skulle hela finalen gå i stöpet pga informationsbristen".

Mailet med brevet kom in till min "inbox" idag. Nu har jag lyckats få ihop alla de "ingredienser" som behövs för ett av de jobben som jag har i siktet i framtiden. Där måste man ha jobbat som frivilligt nämligen...:-)

Kan inte skriva mer om "jobbandet" under finalen för min hjärna tänker bara en sak just nu: SEMESTER! Ni får hålla tillgodo med lite foton...












You may also like

Inga kommentarer: