Typiskt spanskt avslut på året...

/
2 Comments
...med ett "San Silvestre" lopp.

San Silvestre är ett helgon på årets sista dag och ursprungsloppet genomförs sedan 1925 i Brasilien i São Paulo som är på 15 km.

Madrid har sitt eget San Silvestre lopp sedan 1964 på 10 km. Detta lopp genomförs tidigt på nyårsaftonskvällen (första starten går vid 17:30) och man springer från Real Madrid stadion Santiago Bernabéu genom Madrids gator (Serrano, Paseo del Prado etc.) fram till stadsdelen Vallecas och laget Rayo Vallecanos stadium.

Eller springer och springer...det är snarare en fest och folk är utklädda och man stojar och festar sig fram till målet. Jag känner flera som brukar springa in på olika barer under loppets gång för en liten "loppfösare". Det har blivit en tradition bland många Madridbor att antingen springa loppet själva eller att gå ut på gatorna och heja på de som springer innan man går hem och äter nyårsmiddagen. Igår var det 40 000 personer som sprang loppet.



Jag befinner mig inte i Madrid utan i Pyreneerna just nu så jag deltog istället i byn Benasque's San Silvestre lopp. Folk klär ut sig här också men detta lopp är på amatör nivå och ingen springer egentligen utan man springer (alla tillsammans) runt omkring i byn, stannar upp då och då och gör "vågen" (som på fotbollsmatcher) eller hoppar.

Vi var väl runt max 200 personer som deltog. "Loppet" är max 4 km och tar ungefär 25 minuter att genomföra med alla stopp och massor av barn är med och springer. Efter loppet blir man bjuden på spansk champagne, dvs. cava och turrón (som nougat) vilket är typiskt under julen / nyår att dricka och äta.
Stämningen var på topp och jag blev av med "spring i benen", så det var en riktigt bra idé att vara med i detta lopp innan nyårsmiddagen, tyckte jag.



You may also like

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg du har:)

    Om du gillar inredning kan du kolla in min blogg:)

    Gott nytt år

    LOVE Maria från inredningsvis.se
    (sweden)

    SvaraRadera
  2. Maria: Hola, tack för att du tittade in och lämnade en kommentar! Kul att du gillar bloggen. Ibland blir jag sa himla trött pa den och orkar knappt skriva nat och da känns det kul att nan säger hej! :-) Jag var inne pa din blogg och gillade din smak och stil skarpt. Den skall jag sno inredningsidéer ifran!!! ;-)

    SvaraRadera