Mästerbryggarna! Vår egen pacharánlikör godast...

/
2 Comments
...av ALLA!!!
2 flaskor lyckades vi få ihop av vår lilla skörd av slånbär som vi plockade i höstas. De har sedan legat och dragit sig fram tills nu i sommar. Vi var väldigt nyfikna när vi äntligen skulle testa "vår" alldeles egna pacharán likör.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh! Det blev ordet som beskrev smaken. Har nog aldrig testat en så himla god pacharán förut och då är jag lite av en "expert" då jag nästan är besatt och älskar denna likör. Allt man gör själv smakar naturligtvis bättre. Eller nja, inte i mitt fall då jag är helt kass på att laga mat och baka och sånt. Men ni vet vad jag menar. Visst, så är det men i detta fall så smakar den faktiskt bättre än någon annan jag har testat förr. Det smakar så himla mycket bär.

Finns det nåt bättre än att ta ut ett shotglas ur frysen, hälla upp sin egen hemgjorda pacharán och sitta och smutta på den medans man kikar ut genom fönstret och njuter av utsikten här i Pyreenerna?





You may also like

2 kommentarer:

  1. men receptet snälla, man blir ju så sugen

    SvaraRadera
  2. Det finns inget recept med exakta mått utan vi slängde ihop allt på ett ungefär (dock berättade han från restaurangen hur vi skulle göra):

    Speciell "Aníssprit" (http://es.wikipedia.org/wiki/An%C3%ADs_(licor)) för att göra just pacharán. Bor man i Sverige och inte får tag på anísspriten kan man använda Ouzo eller sambuca men då kanske den blir för söt.
    kanelstänger (1 stycken)
    kaffebönor (2-3 stycken/flaska)
    slånbär (ju fler desto bättre...men rekommenderas att ha i 40% och resten skall vara anísspriten)

    Låt stå mörkt i minst 4 månader (gärna fler) och skaka om den då och då.

    Efter detta skall man sila bort frukten för de säger att likören blir bitter annars (ifall man låter den ligga kvar i flaskan)

    Lycka till!

    SvaraRadera