Jag rasar i vikt tack vare LCHF...

/
0 Comments
...och är överlycklig! Äntligen efter över 2 års tid med en övervikt på nästan 10 kilo, så börjar jag gå ned i vikt. Jag drog på mig dessa kilon efter en bilolycka för över 2 år sedan där jag gjorde mig illa i nacken vilket medförde att jag slutade träna och röra på mig.

Jag som har försökt att sporta, dra ned på mat, försöka äta dieter (aldrig lyckas hålla i mer än några dagar typ för jag är alltid hungrig) tycks äntligen ha hittat något som funkar och viktigaste av allt, jag är inte hungrig!

Sedan runt den 10 Juni har jag försökt att äta enligt LCHF, läs mer här. Jag blev som sagt ganska övertygad av boken "Matrevolutionen" och tänkte att det kan ju vara värt ett försök. Helt plötsligt har jag börjat rasa i vikt och jag har inte ens tränat något för jag slant med foten för cirka 3 veckor sedan och har inte kunnat gå ut och springa. Trots detta går jag ned i vikt.

Jag är en människa som typ alltid är hungrig. Jag åt minst 4-5 gånger / dag. Oftast 2 frukostar. Nu äter jag 3 gånger per dag och är inte ens hungrig för det mesta. Maten är enkel att fixa även för mig som inte lagar mat hemma. Jag äter mest ute men ber om att få sallad istället för potatis till fisken eller köttet och undviker att äta bröd helt och hållet. På kvällarna hemma har det blivit mycket sallad med tonfisk i. Till frukost blir det grekisk yogurt med nötter i och russin (fusk...) för den söta smakens skull.

I April vägde jag 64,8 kilo (vägt mig på apotekets våg). Lite innan den 10:e Juni hade jag börjat dra ned på kolhydraterna och börjat gå ned i vikt och vägde väl 63, något, typ ett kilo mindre tror jag. I Torsdags vägde jag mig på Apotekets våg igen och har på drygt en månad gått ned från 63 kilo till 60 kilo (där väger jag mig med skor och kläder på, inte naken på offentlig plats, he, he). På vågen hemma vägde jag 59,2 kg förraförra veckan och denna vecka hade jag gått ned till 58,2 kg! Utan att träna...inte för att jag inte vill träna utan för att jag har varit skadad.

Jag fick på mig ett par jeans igår, som jag i våras runt påsken inte ens fick över låren! Jag tror inte att det är sant. Ändå har jag "fuskat" lite då och då. Jag har kanske inte fuskat genom att äta kolhydrater i form av pasta, bröd eller ris. Men jag har ätit frukt, glass (då och då), druckit en öl med sockerfri "sockerdricka", ätit choklad. Trots detta har jag ändå gått ned i vikt och det verkar som jag fortfarande går ned i vikt. Jag har också förlorat mitt starka sötsug som jag hade innan. Förut var jag "tvungen" att äta nåt sött till varje måltid och då helst mjölkchoklad. Nu ifall jag får ett sug äter jag en bit 70% mörk choklad (som jag avskydde förut. Ok, jag kanske inte älskar det nu heller, men det funkar och det blir bara en bit då den är så himla äcklig...he, he)

Jag mår oerhört bra dessutom. Minns inte ens när jag hade ont i magen sist (förr hade jag ont i magen ganska ofta). Jo, förresten det var när Spanien vann EM guld. Jag drack några Guiness öl och sedan åt jag en "bocadillo" (macka) med lomo och pimientos (som kassler och grön paprika). Dagen efter hade jag jätteont i magen.

Nu skall jag köra gärnet under semestern och försöka att inte fuska (förutom lite vin då och då) för att se ifall det blir någon större skillnad. Jag kommer ju träna igen och gå uppe i bergen och vandra. Jag skall ta före bilder och efter bilder och ifall jag är modig nog får ni se dessa. Min målvikt är att komma ned till 53-54 kilo (jag är bara 161 cm lång, eller borde jag säga kort kanske?). Jag har utmanat min mamma och vi skall köra detta tills i September då hon kommer och hälsar på här i Madrid. Det skall bli intressant att se ifall det funkar för oss båda!


You may also like

Inga kommentarer: