Besök på spansk bodega (vingård)...

/
0 Comments
...häromdagen.

 
Irius heter bodegan och har viner som Absum (tillhör mina favoriter), Irius (deras dyraste) och den billigare Disuperi. Denna vingård är en av världens absolut modernaste (enligt dem själva), dock inte såpass moderna så de har deras information på webbsidan på engelska eller något annat språk...
   

Irius hade ett otroligt modernt "labb" för vinprovning där vi testade tre olika viner och fick lära oss mer om vinprovning.
 




Sedan passade vi på att prova ytterligare 3 olika viner tillsammans med 5-rätters lunchen i deras restaurang.
Vinet var värt priset, men maten hade jag nog kunnat klara mig utan. Vi  åt gazpacho, pocherat ägg, pulpo (bläckfisk), rodaballo (fisk), köttbit och efterrätter.






Godaste efterrätten var sambons som bestod av något så enkelt som ananasskivor med vaniljglass. Läskande och gott! Min var en spansk version på amerikansk brownie.

Det där med att gå på vinprovning, sedan dricka 3 olika viner till lunchen och efter lunchen passa på att gå förbi deras affär och sedan åka förbi en till vingård kanske inte var en höjdaridé. Tycker min plånbok ivarje fall. Vår "vinkällare" (läs vanlig källare) tyckte däremot att det var trevligt med tillökning i form av 18 nya vinflaskor...

 
Lärdom: Det är som när man skall handla mat hem, man skall gå till affären mätt och nöjd så man inte köper all skräpmat man ser. När det gäller vin skall man tydligen inte ha provat något innan man skall handla...



You may also like

Inga kommentarer: