Besökte Carcassonne när vi ändå var i Frankrike...

/
2 Comments


Vad var det bästa med vårt besök i Carcassonne då? Lunchen naturligtvis! Vi hade bokat ett bord på en restaurang i förväg via franska versionen av "eltenedor" som heter "lafourchette" i Frankrike (webbsida med restaurangen som du bokar via och får rabatt).
Vi hade bokat på restaurang Comte Roger som hade en fin uteservering och kanske var av lite dyrare variant för att enbart käka lunch på. Vi slapp tack vare detta ivarje fall drösar av turister och maten var jättegod och servicen bra.
Gåslever till förrätt. Vad annars skall man äta när man är i Frankrike?!
Sambon "el gato" åt en fransk version av spanska rätten "fabada". Den liknade ivarje fall väldigt mycket fabada. "Le Cassoulet" heter den här. Själv åt jag något lite fegare till varmrätt och inte lika mastigt med tanke på att vi skulle gå runt i solen och värmen och turista i flera timmar efteråt.
Foto på min underbara efterrätt. En hemlagad mascarpone, mandelkräm, persikosorbet och inlagd persika. Fy sjutton, tänkte jag när den kom in. Detta liknar ju inlagda päron i vin som jag avskyr. Sambon sade direkt, "du begick ett misstag när du valde den efterrätten, du kommer inte att gilla det...". Så fel man kan ha, jag dreglar nästan nu när jag ser fotot och tänker tillbaka på smakerna!




Jag måste säga att jag är en riktigt duktig fotograf som på något mystiskt sätt lyckas filtrera bort de övriga turisterna i Carcassonne. Hela Frankrike + folk från grannländerna tycktes befinna sig där precis på samma dag som oss. Ok, jag medger, det kanske inte är så himla smart att tro att man kommer att vara själv i Juli månad i en turistattraktion som kan mätas med Segovia...



You may also like

2 kommentarer:

  1. Dit hade vi tänkt åka! Nu sket sig reseplanerna, men någon gång så... Givetvis för att vi är stora fan av spelet Carcassonne och vill se stället i verkligheten:)
    Nej, men det verkar mysigt.

    SvaraRadera
  2. Jag hade ingen aning om att det fanns ett spel som heter Carcassonne. Vackert är det där men sommarmånaderna kanske inte är idealiska...pga turisterna i MASSOR! :-)

    SvaraRadera