Spansk tjurfäktning med dig som tjur...

/
2 Comments

...med uttrycket "torearte", "te torean" eller "torear"(=ungefär "tjurfäktning av dig") menas att någon lurar dig eller undviker dig.

Detta är exakt vad mitt kära mobilföretag håller på med, samt min Internetbank och Esperanza Aguirre!

Det apelsinfärgade Mobilföretaget som jag nu har ringt 3 gånger håller fortfarande på och räknar mina försvunna poäng. Sist jag ringde och undrade ifall de var klara med beräkningen slutade samtalet med att jag frustrerat frågade;

- "¡¡¡¿Es Ud. un loro o que?!!! ¡¿Me puede hacer el favor de dejar de repetirme que no tengo puntos porque me he dado de alta en Septiembre 2010?! ¡Le estoy DICIENDO que tengo la EVIDENCIA en mi mano, o sea la factura con los puntos desde el 2009!

(på svenska: "Är Ni en papegoja eller? Kan Ni göra mig tjänsten att sluta upprepa att jag inte har några poäng därför jag har skrivit in mig (startat) för poängen i September 2010?! Jag SÄGER att jag har BEVISET i min hand dvs. räkningen från 2009 med poäng!")

För de nyfikna kan jag berätta att det hela slutade med att jag efter att ha frågat henne 5 gånger ifall hon var en PAPEGOJA sade papegojan att de skulle räkna mina poäng och återkomma...

...detta mina vänner är en "tjurfäkning" (torearte) på hög nivå! Speciellt efter 3:e samtalet om samma ämne...

Internet banken säger i sin reklam att det bara tar 2 veckor och att allt går snabbt och smidigt när man begär ett bostadslån...vilket SKÄMT!

Min gamla vännina "La Espe" har som sagt satt pinnar i hjulet för mig förr...

Hon är Madrids landstingshövding (heter det så på svenska?) och hennes parti Partido Popular är från högern = privatisering eller försök till privatisering genom att trötta ut de som ej betalar privat sjukvård...

Detta har drabbat mig på olika sätt. Denna gång handlar det om allergisjukvården. Förr gick man till olika privata kliniker för sin allergi, som betalades av staten, för kommunens vanliga sjukhus och kliniker helt enkelt inte hann med. Förra året ändrades detta och nu skall alla till ett och samma sjukhus i det område man bor i. Resultat: Överfullt överallt och omöjligt att få tider

På Måndag morgon skall jag göra ett desperat försök och klaga hos "atención al paciente" (patientombud eller dylikt?)...

...wish me luck please.


You may also like

2 kommentarer:

  1. Du är bara bäst. Fasen jag känner mig raskt mänsklig. Vet precis hur äffla frustrad man kan bli. Tyvärr har jag privat sjukvårdsförsäkring (men är inte alls så pija som det kan framstå) och en bra allergolog om du skulle behöva en.

    SvaraRadera
  2. Tack för allergologerbjudandet men det FUNKADE!!! :-) Atención del paciente har ringt och sagt att jag har fatt tid! :-)))

    SvaraRadera