Spaniens nationaldag idag...

/
6 Comments

...man firar att Columbus upptäckte Amerika 1492.

Jag läste en blogg tidigare idag. Det är en svensk tjej som bor i södra Spanien och hon skrev "...att det tydligen är nån röd dag idag." Detta fick mig att reagera då den "röda dagen" idag är Spaniens nationaldag, dvs. en av de viktigaste helgdagarna i landet där hon bor. Detta inlägg är dock inte alls riktat till henne då jag vet att hon inte har bott länge alls i Spanien och hon dessutom verkar vara en jättegullig tjej.

Hennes mening fick mig dock att minnas och förvånas över de utlandssvenskar (och från andra länder) som jag har kännt personligen eller läst om på olika bloggar som bor och lever i Spanien i sina "bubblor". De lever i ett land utan att lära sig spanska (ok, inte lika lätt för alla kanske men försök ivarje fall...) och utan att umgås med spanjorer (umgås mestadels med andra svenskar eller andra utlänningar). De bor i Spanien men deras liv är svenska, engelska, tyska osv. för de tittar aldrig på spanska tv-program, läser aldrig spanska tidningar, spanska böcker osv. De tycks inte själva inse att de aldrig har "levt" i Spanien på riktigt...

...vissa återvänder till sina hemländer och säger;

- "Javisst, jag bodde i Spanien under 3 års tid..." (kunde lika gärna vara Thailand, Japan, Italien osv.)

- "...åååååh, så häftigt!"

...tycker de runt omkring dem för de vet ju inte att det enda de har gjort är att förflytta sin lilla "bubbla" geografiskt men deras liv har inte förändrats ett dugg. Deras vardagsrum hade lika gärna kunnat vara hemma i Huddinge istället för i Barcelona för allt de gör hade de lika gärna kunnat ha gjort hemma i Sverige eller det land de kommer ifrån.

Utan att verkligen kunna det spanska språket så kommer du aldrig riktigt förstå landets kultur, samhälle och spanjorernas tankesätt. Spanjorerna själva kommer dessutom alltid att betrakta dig som den där "guirin". Du kommer med andra ord aldrig riktigt bli accepterad för de förstår dig lika lite som du förstår dem...

...och sen klagar många svenskar i Sverige över de invandrare som bor i invandrartäta bostadsområden, aldrig lär sig svenska, enbart äter mat från det egna hemlandet och föredrar att umgås med folk från det egna landet.

Allt detta får mig att tänka på ett reportage som Kalla Fakta sände om svenskar som hade flyttat till Fuengirola i Spanien. "Fucking Suecos" (Jävla svenskar) hette det. Där fick man verkligen se hur dessa svenskar aldrig integrerades i det spanska samhället och alla nackdelar med en dålig integration belystes. Trist att man inte kan se den längre på deras hemsida för den var verkligen tankevärd.

Mina tips till den som är ny i ett land (var du än befinner dig). Ge landet och dess befolkning en chans att "ta dig till sig". Försök att lära dig landets språk. Ju mer du lär dig av språket desto mer lär du dig av landet och dess invånare. Du integreras mer och mer och detta behöver inte betyda att du förnekar vem du är. Blanda ditt hemlands kultur och seder med ditt nya lands kultur och seder. Ta det bästa av allt.


You may also like

6 kommentarer:

  1. Så sant som det var sagt. Håller med på alla punkter. Är själv utländsk i Sverige och precis så har mina föräldrar gjort och lärt oss. Integrera men behåll ditt arv- blanda! Ta det goda ur varje och skapa något nytt och eget. Men ha koll på det som händer runt omkring dig också! Det liksom är gjutet i mig på något sätt så jag försökte samma sak när jag bodde i Paris i ett år också. Hur svårt det än kan vara att på bara ett år skaffa sig nära, inhemska vänner, Många smällar får man ta för sin desperation och naivititet men ur strävan, ur vasket, kommer de små fina guldkornen fram så småningom och det är jag så tacksam över idag!

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med! Oj, va många svenskar jag träffat som under sina år i Spanien aldrig lärde sig spanska eller umgicks med spanjorer...

    Jag reagerar mest på att jag anser att det häftiga med att bo i ett annat land är ju att få ta del av deras traditioner, seder, kultur etc. Att märka att det vanliga, normala "svenska" inte är normen.

    Jag vill uppfostra min spaniensvensk till att känna sig lika svensk som spansk. Det blir en utmaning;)

    Jag håller med Ferferi ovan. Blanda. Ta det du tycker om, skapa något nytt och eget. Efter mina 11 år med en spanjor och 8 i Spanien anser jag mig inte längre "hel"-svenska...utan Spanien har influerat mig, förändrat mig till den jag är idag.

    Oj, det blev långt.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Kul att någon håller med...jag trodde ärligt talat att jag skulle bli lynchad. Jag brukar också känna mig som en blandning, som jag brukar säga:

    - "Mitt blod är finskt, passet svenskt men mitt hjärta tillhör Spanien" ;-)

    SvaraRadera
  4. Japp så är det! Jag läser spanska flytande (kanske något ord som kan vara nytt), svär som en spanjor och kan laga en grym paella, görgod crema catalana, prata rostig katalanska och dansar rostig sevillanas. Har kompisar och kollegor som är spanjorer! Å så jobbade jag i Paris på Spaniens nationaldag.

    SvaraRadera
  5. Despues de casi 36 años aqui yo si estoy totalmente integrada, casada con un español, hijos españoles, amigos, etc. Si yo os contara
    lo que era esto el ultimo año de Franco, el comienzo de la movida, la politica, cafe Gijon y tantisimas cosas mas.
    Besos a todas y no te desesperes por los permisos de habitabilidad. En todos los paises pasa mas o menos igual.

    SvaraRadera
  6. Karlavagnen: Ha, ha...så Paris blir nästa hållplats eller? ;-)

    Anonym: ¡Ya eres más española que sueca! ¡Realmente has vivido lo que yo solo puedo ver en "Cuentame lo que paso"! ;-) Gracias por animarme :-)

    SvaraRadera