Bokmal blir man utan Internet under semestern...

/
5 Comments

Här kommer en boklista med de 12 böcker som jag läste under 14 dagar.

Jag överdriver inte...jag kunde ju inte göra så himla mycket på stranden pga av min nacke så jag satt som en riktig "maruja" (maruja används egentligen som skvallerkärring men man brukar också använda det för hemmafruar) i min nyköpta tältstol...ha, ha det är sant! Dock finns inget bildbevis då jag hade glömt kameran hemma i Madrid och det gjordes inte med flit även om det kan verka som det...:-) Sambon, "el gato", sade att det var bara garnet och pinnarna för att sticka som fattades.

Till mitt försvar av lektyrvalet säger jag att alla böcker förutom två (de engelska böckerna hittades i huset vi hyrde i Algarve) rafsades i all hast ned i kundkorgen i Akademibokhandeln när jag var på semester i Stockholm. Jag lyckades med konststycket att inte få med mig en enda bok av de böcker som jag under flera månader hade planerat att köpa...:-(

- Ego girl av Carolina Gynning
(en blond bimbo som kanske inte är så himla bimbo, väldigt naiv och som har utsatt sig för fara i dumma situationer dock)

- Snabba cash av Jens Lapidus
(den perfekta boken till min brorsa stekaren...;-))

- Prickskytten av Lee Child
(jag är ledsen farsan men den var skitdålig...)

- Casanovas kvinna av Åsa Hellberg
(vet ej vem som var/är mest patetisk, hon eller han...)

- Trasig av Shy Keenan
(hemsk historia som är sann, om man bortser från det och enbart tittar på hur den var skriven så kan jag inte rekommendera den)

- De ska ju ända dö av Gunnar Ekberg
(skittrist och blev ganska trött på att få läsa en massa strunt om vänstern hela tiden. Författaren tycks ha en Jan Guillou fixering och gör allt för att svärta ned Guillou vilket till slut blir ganska patetiskt)

- Dygnkåt och hur helig som helst av Mia Skärringer
(annorlunda, känns väldigt äkta)

- Infiltratören av Lasse Wierup
(egentligen borde denna bok vara spännande då den handlar om farliga situationer men känns nästan som en tråkig faktabok)

- Hallonbatsflyktingen av Miika Nousiainen
(svart humor och oerhört sarkastisk, denna bok rekommenderas till alla finnar och finlandsvenskar. Boken är dock som en amerikansk film, den börjar bra och sedan floppar den ur fullständigt)

- Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson
(denna bok kommer att förändra mitt liv radikalt. Boken Snabbmatslandet av Eric Schlosser fick mig att tvärt sluta gå på McDonalds och dylikt. Jag har bara varit på McDonalds 1 gång på 7 år nu. Den hemlige kocken har fått mig att granska alla ingredienser på förpackningar. Ett beslut som har tagits i vårt hushåll är att spendera mera på mat för att verkligen få "riktig" mat och ej en massa kemikalier. Boken är oerhört välskriven och blir aldrig tråkig trots alla fakta.)

- The time traveller's wife av Audrey Niffenegger
(ej så dum faktiskt om man gillar det övernaturliga, som jag gör. Dock bara i filmer och böcker kanske bör tilläggas. Jag tror inte på spöken och sånt. Boken är dock lite långsam)

- Lonely bones av Alice Sebold
(annorlunda och en väldigt fin bok)

Vinnaren i denna sommars bokklubb är (som tack för att jag har fått upp ögonen): Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson

Hederspris går till (som tack för alla asgarv på stranden när jag läste den): Hallonbatsflyktingen av Miika Nousiainen


You may also like

5 kommentarer:

  1. Haha, vi är nog lika patetiska båda två:)

    Kram Åsa Hellberg

    SvaraRadera
  2. Ups...detta var verkligen en överraskning, att min lilla blogg har lyckats hitta ut i cybervärlden och en författare lyckas hitta min kommentar om just hennes bok! Ber hemskt mycket om ursäkt ifall du/ni blev ledsen/ledsna. Det patetiska måste jag dock fortfarande stå för, men det var inte lika illa menat som det låter dock. Jag tyckte själva boken var oerhört välskriven och det var svårt att släppa ifrån sig den, man levde sig verkligen in i historien. Själva historien som i detta fall är sann upplevde jag som oerhört frustrerande och jag blev ärligt sagt ibland riktigt irriterad över att du stannade kvar och undrade ifall du hade något vett i skallen överhuvudtaget. Detta kanske beror på att jag alltid har hållit mig undan för "farliga" relationer själv. Om jag har dejtat en kille och upptäckt att denne tar mycket droger...adiós! Allt detta för att slippa lida själv, vilket nog kan anses som ganska fegt. Men jag har nog alltid haft turen på min sida och inte hunnit trilla dit ordentligt innan sådant har uppdagats. Modig är du ivarje fall som vågar välja att satsa på en sådan relation med alla dess problem :-). Lite korkad kanske är du kanske också för varför sjutton jobbar du med coaching för...?! Släng inte bort din författartalang för den lovar mycket gott, tro mig för jag läser vad som helst och jag har sett mycket skit ;-)

    Saludos,
    La Madrileña

    SvaraRadera
  3. Haha, jag förstår precis din frustration, tro mig. Men det var inte det jag kände då...
    Och nej, du kommer nog inte att falla för den destruktiva relationen, det krävs en bakgrund som min för att tro att man måste rädda alla förlorade själar (för att själv må bra).

    Jag är coach (världens bästa jobb), föreläsare OCH författare, en utmärkt kombination faktiskt:)
    Och nej, jag blev inte ett dugg ledsen. Tvärtom uppskattar jag uppriktighet.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Haha, sjukt kul!
    Bra humor:)

    Mvh _M_arkus

    SvaraRadera
  5. Rubia, jag har läst din blogg. Du e helt sjuk!!! 12 böcker på 14 dagar??? Mon Dieu

    Un Beso /Jose

    SvaraRadera