Frankrike...

/
0 Comments
...besöktes under påsken på ett annorlunda vis eller snarare sagt pga en annorlunda anledning. 

Jag var i Saint-Gaudens och ansökte om tillstånd till ett av mina trail lopp som jag arrangerar. Trail loppet T2H-46K som går av stapeln den 13:e September är väldigt speciellt för man springer i 2 olika länder i ett och samma lopp. 

Jag var lite nervös för min knaggliga icke-existerande franska som jag pluggade när jag var 13-15 år (skolkade mycket då...) och för att "byråkratmänniskorna" skulle göra det hela omöjligt. Men det gick jättebra! Tack vare min tablet (samsung), hitta-på-franska och stort leende så lyckades vi lösa allt. Inget speciellt tillstånd behövs då loppet inte utförs på några gator utan enbart uppe i bergen (på franska sidan). 

Efter det åts det en lunch med franska Gendarme (polismän) i staden Luchon och nya trailvänskapsband knöts och framtida planer diskuterades. Hur jag kom i kontakt med dem är en annan historia (Ett helknäppt telefonsamtal av en finsk-svenska boende i Madrid som skall arrangera ett traillopp uppe i Spanska Pyreneerna som går in på franska sidan av Pyreneerna. Allt på min "utmärkta" dvs. icke-existerande franska läsandes en text på ett papper och ett eget påhittat språk, spanska med ett franskt uttal...). Dessa franska poliser är med och arrangerar ett traillopp (Luchonanetotrail) som startar på deras sida och sedan springs in till oss på Spanska sidan av Pyreneerna. Minnesvärda dagar! 

Passade på att ta mig till Hospice de France där en av trailloppets kontrollpunkter (vid km 20) kommer att ligga för de löpare som deltar i loppet den 13:e September. Vackert, vackert!!!

Passade på att köpa lite franska trailtidningar, alltid kul att läsa om trails i andra länder.













You may also like

Inga kommentarer: