Tågkraschen i Spanien...

/
1 Comments
...är den största i Spaniens historia. Just nu har 77 personer dött och 140 är skadade varav 20 är i kritiskt tillstånd. Tågkonduktören erkände direkt efter kraschen att han hade åkt i 180 km/h i en kurva där farten borde vara 80 km/h. Stackars alla de inblandade i denna tågkrasch, familj och vänner till drabbade, speciellt hemskt blir det när man vet att en så onödig olycka hade kunnat undvikas ifall konduktören hade hållt sig inom den tillåtna farten.
När jag läste om tågkraschen i svensk press slogs jag av vilken typ av bilder man väljer att visa. Här i Spanien ser man alla de som har omkommit (med filtar över) och i Sverige ser man aldrig något sådant. Likadant brukar det vara med nyheterna på TV här i Spanien. Man visar t.ex. skadade och lik direkt utan någon censur alls. Jag blev alltid lika chockad och förvånad i början att de visade detta under nyheterna i TV och speciellt när sådant visades under dagtid, vid lunchen då man vet att barn ser på TV. Nu har jag vant mig och tycker att det är lika bra. Då ser folk verkligen vad som händer och de riktiga konsekvenserna allt får.

Här kan ni se skillnaden själva:

Ur Aftonbladet  och i spanska tidningen El Pais


You may also like

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag har gjort samma reflektion som du, att i Spanien visar man ganska ocensurerat bilder av skadade eller döda människor, brottsoffer och brottslingar. Jag har inte riktigt bestämt mig vilket som är bäst, den svenska putsade varianten eller den spanska verkligheten.

    Jag har även tv-kanalen Al-Jazeera och de visar också "allt". För någon vecka sen såg jag bilder från något land i Afrika där gäng åkte runt i jeepar och sköt ner människor på nära håll. Så man fick faktiskt se människor som sköts till döds. Lite chockerande när man inte är beredd.
    Hälsningar från ett tropiskt hett Malmö :)
    Yvonne

    SvaraRadera