"Att göra lista" - Time management...

/
1 Comments

...är nåt jag brukar göra när jag känner mig riktigt stressad och listan av saker som måste göras växer och växer...

Jag brukar göra mycket "kom ihåg" - & "att göra" - listor. Mitt minne är bra, men kort. Som man brukar säga i Spanien:

Tengo memoria de pez

(Jag har en fisks minne. Typ som "Mitt minne är som en guldfisks minne, dvs kort!")



Jag läste nån bok för länge sedan i Time management och gick även en kurs på jobbet. Där hade de en kvadrat som man fyllde i de saker man måste göra. En kvadrat var viktigt, en annan ej så viktigt, en tredje brådskande och en fjärde ej så brådskande. Den brukar jag ta till när mina vanliga "att göra" - listor inte fungerar för allt fler uppgifter hopar sig. Listan brukar fungera och får mig att prioritera mycket bättre samt att känna mig mindre stressad.



Man kan blanda privata saker och jobbuppgifter hur som helst. Huvudsaken är att man inser prioriteringen av dessa.

Nu måste jag sluta blogga för jag måste fixa en sån här kvadrat till mig själv! Flytt, bankärenden, kontraktskrivning, flyttbolag, flytt, deadline på 1-års projekt på jobbet, åka till Pyreenerna, handla utemöbler på IKEA, ringa el, gas, vatten för nya kontrakt osv. måste in i den...


You may also like

1 kommentar: