Ett år äldre blev man idag och nu är man närmare...

/
0 Comments
...fyrtio än trettio. :-(

Jag började dagen med att göra "el test de lapiz" (blyertspenntestet) vilket innebär att du sätter en penna under bröstet och ifall pennan direkt trillar ned på golvet kan du med lättnad pusta ut, annat vore det ifall pennan sitter kvar! Då är du ett offer för tyngdlagen... Jag klarade av testet i år också, inte illa för en gammal kärring som jag! ;-)

Idag är det en bra dag, bara 27 grader varmt. De senaste veckorna har varit hemska för vi har haft ända upp till 43 grader varmt.

I tisdags var jag i Villa Vallecas och det var mulet och ändå var det 39 grader varmt, klockan 18:15....Bildbeviset på de 39 graderna:


Det är faktiskt ett rent helvete i Madrid när det är så här varmt för det är oerhört svårt att sova. Jag har luftkonditionering hemma, men har jag på den hela natten så blir jag antingen förkyld eller får ont i nacken. Istället går jag runt med konstant sömnbrist under hela Augusti månad.


Ikväll skall vi (sambon "el gato" och jag) fira att jag har lyckats med konststycket att bli ett år äldre. Vi gör som vanligt och smiter ifrån både familj (min del är lättare då avståndet är väldigt stort) och vänner och äter en romantisk middag på en svindyr restaurang på tu man hand som de osociala eremiter vi är...

Mina surt förvärvade slantar skall ikväll slösas på restaurangen "El Chaflan"


Jag har aldrig varit där, men har läst och hört mycket om den. Jag får hoppas att den lever upp till förväntningarna för i vanliga fall brukar vi fira våra födelsedagar på vår favoritrestaurang "La Viridina"

Denna gång ville jag inte gå dit dels för att jag inte är hungrig när det är så här varmt och jag tror ärligt talat att Abraham Garcia (ägaren) tror att vi är någon sorts matkritiker som jobbar för någon tidning. Han försöker nämligen göra så att vi äter ihjäl oss...

Portionerna är alltid stora på La Viridiana, men förutom din förrätt och varmrätt som du beställer får man alltid en "aperitivo" (ibland gazpacho, tomatsoppa) innan och en liten förrätt (brukar vara en tallrik med olika delikatesser). Detta får alla som går dit. Vi brukar dessutom bli bjudna på en eller två förrätter till!

En gång hade de "arroz meloso" (som en söt risotto) med vit tryffel utanför den vanliga menyn. Han berättade om denna när vi skulle beställa vår mat och sade att den var lite dyr...80 euro! Vi tackade nej till det och beställde våra rätter. Vad kommer inte in på vårt bord som han bjöd på? Jo, "arroz meloso" med massor av vit tryffel som revs direkt över tallrikarna vid bordet. Det smakade ju naturligtvis underbart, speciellt eftersom det var gratis, he, he. Nämnas borde kanske att vi åt sammanlagt 5 olika rätter var den kvällen. "Aperitivon", delikatesstallriken, risotton, förrätt och varmrätt. Efterrätten hoppade jag över den kvällen...


You may also like

Inga kommentarer: